Flere borgere har oplevet, at de måtte vente unødigt længe på at komme til at brevstemme i Borgerservice på Hørsholm Rådhus. Her er valgskiltet stillet op ved rådhuset ved folketingsvalget i 2011. Arkivfoto

Flere borgere har oplevet, at de måtte vente unødigt længe på at komme til at brevstemme i Borgerservice på Hørsholm Rådhus. Her er valgskiltet stillet op ved rådhuset ved folketingsvalget i 2011. Arkivfoto

Vælger anklager kommune for valgsabotage

Borgere gik forgæves, da de ville brevstemme på Hørsholm Rådhus. Borgmesteren beklager

Af
Lars Schmidt

Martin Lauth, lokal borger i Hørsholm, har brevstemt til valget til Europa-Parlamentet. Men det tog ham et par dage at få afgivet sin stemme.
Tirsdag i sidste uge mødte han og hustruen op på Hørsholm Rådhus i håbet om at få valget ud af verden. Men en halv times ventetid var mere end nok for ægteparret og flere andre, der udvandrede med uforrettet sag.
Martin Lauth klagede til kommunen, som han anklager for at sabotere valget.
I en email til Martin Lauth forklarer centerchef for Politik og Borgerservice på rådhuset, Betina Bojesen, at opgaven med modtagelse af brevstemmer løses af Borgerservice - og derfor skal løses sammen med de øvrige opgaver i Borgerservice.
Betina Bojesen fortæller, at en borger tirsdag i sidste uge ventede 33 minutter. Det viser kommunens egen statistik, og det var den længste ventetid den dag.
“Jeg har fuld forståelse for, at dette er lang tid at vente. Udfordringen er, at EU-valget og folkeafstemningen ligger i en periode, hvor vi også har mange borgere, der har brug for at være ferieklar,” forklarer centerchefen i emailen:
“Derfor har vi mange borgere, der kommer for at få udstedt pas. Derudover har vi generelt stort pres på vores ekspedition mellem 11 og 13, og det er her, vi oplever de længste ventetider.”

Ikke tilfreds

Martin Lauth fortæller, at han ikke er tilfreds med svaret:
“Det er naturligvis ikke hensigtsmæssigt, at brevstemmer blot lægges oven i andre henvendelser og opgaver i Borgerservice. Det vil jo netop betyde både lange ventetider for vælgerne og for borgere med ændre ærinder. Det er jo meget uheldigt,” siger han.
Martin Lauth mener, at medarbejdere i Jobcentret sagtens kunne have givet en hånd med.
Det afviser borgmester Morten Slotved dog:
“Det er ikke en del af Jobcentrets kompetencer, og det er en opgave, som vi skal kunne løfte i Borgerservice. Jeg beklager, at folk har skullet vente, men vi har øget fokus på det nu og er i gang med at undersøge procedurerne for at se, om der er noget, der skal laves om,” siger borgmesteren til Ugebladet:
“Når valget er overstået, evaluerer vi det, og det her vil indgå i den samlede evaluering.”
Martin Lauth afgav sin brevstemme i torsdags.

null

Publiceret 21 May 2014 08:30