Flere og flere virksomhed flytter ind i erhvervslokaler i Aarhus. Modelfoto.

Flere og flere virksomhed flytter ind i erhvervslokaler i Aarhus. Modelfoto.

Flere virksomheder rykker i nye lokaler

Antallet af ledige erhvervslejemål er faldet med 11 procent

Af
Line Hitz

Aarhus er et af de steder, hvor der bliver længere og længere mellem tomme og forladte erhvervslokaler. På to år er antallet af ledige erhvervslejemål i Østjylland faldet med 11 procent, og i Aarhus går udviklingen specielt godt.
“Siden januar har jeg besøgt cirka 40 virksomheder i Aarhus, og meldingen er næsten uden undtagelse, at 2014 er begyndt godt,” siger Jan Beyer Schmidt-Sørensen, erhvervschef i Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.
De gamle Tulip-lokaler på Gunnar Clausens Vej i Viby er et af de steder, hvor der netop er rykket nye ejere ind. Søsterne Grene har overtaget lokalerne, som de skal bruge til lager og kontorer til nye medarbejdere i fremtiden.
“De gamle Tulip-lokaler ligger lige overfor vores logistikcenter, og med overtagelsen sikrer vi, at virksomheden er gearet til vækst,” siger Mads Jensen, international markedschef ved Søsterne Grene.
Ifølge EDC Erhvervs Aarhus, er bedre service og optimisme i markedet en forklaring på, at der er blevet længere mellem de tomme erhvervslokaler.
“Udlejerne har lært af krisen, og at de skal efterkomme lejernes ønsker til istandsættelse og indretning af lokalerne,” siger Thomas Møller Kristensen, erhvervsrådgiver i EDC erhverv Aarhus.
Han fortæller, at hverken faldende kvadratmeterpriserne i Østjylland eller faldende udbud er årsag til, at færre erhvervslokaler står tomme.
Boligøkonom ved Syddansk Universitet, Morten Skak, mener, at der er tegn på, at økonomien er i bedring.
“Der er helt klart en effekt af, at der er mere gang i økonomien i Danmark, og min forventning er, at vi bliver positivt overrasket over udviklingen, som 2014 skrider frem,” siger han i en pressemeddelelse.
Hos Søsterne Grene er overtagelsen af den gamle Tulip-bygning også et tegn på, at det går godt for Aarhus-virksomheden.
“Siden december har vi åbnet butikker i Spanien, Frankrig og Japan. Gennem nyt design har vi givet virksomheden et boost, og vi håber på yderligere vækst,” siger Mads Jensen.





Publiceret 11 July 2014 07:00