Børn fra Roholmhaven i gang med cykeltræningen. Foto: Albertslund kommune

Børn fra Roholmhaven i gang med cykeltræningen. Foto: Albertslund kommune

Daginstitutionerne uddanner børnene til cyklister

Alle børn skal kunne cykle, når de forlader daginstitutionen. Det har de sidste to år været et mål i Albertslund kommune

Cyklister var de sikkert alle blevet før eller siden, men daginstitutionerne i Albertslund Kommune har med en fælles indsats arbejdet for, at alle børn kan cykle, når de forlader daginstitutionen. Til glæde for SFO'er, forældre og naturligvis for de nye cyklister selv.
I Børnehuset Roholmhaven har man cykeltrænet med førskolebørnene i så mange år, at ingen rigtigt kan huske, hvornår det startede. Jeppe Bo Juhl er pædagog i Roholmhaven, og har sammen med to kollegaer stået for cykeltræningen.
Han fremhæver motion, sikkerhed og gode transportmuligheder som hovedårsagerne til at man prioriterer indsatsen.

God cykelkommune

“Albertslund er en kommune med rigtig mange cykelstier, og man kan komme rundt over alt i kommunen uden at møde en bil. I skolerne og i SFO'erne cykler børnene meget rundt, så det med at cykle er endnu et område, hvor vi kan gøre børnene skoleparate”, siger Jeppe, der også fremhæver den motoriske udvikling og de pædagogiske opdragelseselementer, der ligger i at lære børnene, at overholde trafikregler og almindelig god skik i trafikken.

Et fælles mål

Kommunaldirektør Jette Runchel er enig med Jeppe Bo Juhl:
“Daginstitutionernes arbejde med at lære alle børn at cykle er virkeligt godt, fordi vi i Albertslund har et ekstraordinært godt stisystem, som selvfølgelig skal udnyttes bedst muligt. Når det er sagt, så understøtter indsatsen også flere af de ting, vi som kommune gerne vi styrke. Vi har en bevægelsesstrategi, i forlængelse af vores forebyggelsesstrategi, der lægger op til at alle børn bevæger sig mindst 1 time daglig. Vi har en cykelstrategi og konkrete mål for trafiksikkerhed. Vi har en ambitiøs klimaplan med mål for miljøvenlig transport. Så indsatsen med at gøre børnene cykelparate giver mening på rigtig mange områder”, siger Jette Runchel.
”Så jeg er meget tilfreds med, at dette initiativ er kommet fra daginstitutionerne selv, og det er også derfor, at vi i 2012 og 2013 gjorde det til et fælles mål, at alle børn kunne cykle når de forlod daginstitutionen”.

Mange har cykeltrænet

Mange daginstitutioner har igennem flere år cykeltrænet med de ældre børn, og i 2012 og 2013 har det været et fælles mål for kommunens daginstitutioner, at alle kunne cykle når de startede i SFO'erne. Som en del af indsatsen har mange institutioner købt lånecykler til de børn, der ikke selv har en cykel, og naturligvis cykelhjelme. Kommunens mobile cykeltræningsbane med kegler, bomme og andre forhindringer har også været flittigt brugt af institutionerne. En netop færdiggjort opfølgning viser, at ud af de 334 børn, der er startet i skole, kan de 326 cykle, 4 kan cykle usikkert og yderligere 4 kan cykle med støttehjul.

Cykelevner forebygger eksklusion

I Børnehuset Roholmhaven har Jeppe og kollegaerne fokus på, at det at cykle – eller navnligt det ikke at kunne cykle – kan bliver en anledning til eksklusion.
”Der er som regel nogen der stadig bruger støttehjul når vi starter træningen. Dem lader jeg altid køre forrest, så de bestemmer farten, og ikke sakker bagud. Det virker rigtigt godt. Cyklingen skal være sjov for alle”, siger Jeppe, og nævner også risikoen for, at børnene bliver ekskluderet fra en lang række muligheder, hvis de ikke kan cykle selv når de starter i skole.
I Børnehuset Roholmhaven mener man, at cykletræningen gør den største forskel for børn fra familier med en anden etnisk baggrund end dansk.
”Mange af børnene ville nok lære at cykle selvom vi ikke trænede med dem, men for den gruppe af børn som kommer fra en baggrund, hvor man ikke cykler, så gør vores indsat en forskel”, forklarer Jeppe Bo Juhl, og pointerer at det ikke kun er børnene der få noget ud af indsatsen, for tit handler det også om at forældre lærer, hvad der skal til for at cyklerne og cyklehjælmen er i forsvarlig stand. Den del af formidlingen tager personalet med forældrene som en hel naturlig del af indsatsen.

Publiceret 01 August 2014 10:00