Borgmester Morten Slotved (K) var til åbent pendlermøde på Rungsted Kyst Station med formand for pendlerklubben Michael Randropp og de to faste Kystbane-pendlere Tine Wickers og Kirsten Skjoldager. Foto: Morten Timm

Borgmester Morten Slotved (K) var til åbent pendlermøde på Rungsted Kyst Station med formand for pendlerklubben Michael Randropp og de to faste Kystbane-pendlere Tine Wickers og Kirsten Skjoldager. Foto: Morten Timm

Pendler:

Kystbanen giver mig helt ondt i maven

Daglige forsinkelser og aflysninger af tog skaber store frustrationer for de borgere, der er dybt afhængige af driften på Kystbanen

Af
Morten Timm

Morten Timm

Frustrationerne flyder over for flere og flere kystbane-pendlere. Med daglige forsinkelser og aflysninger af toge ved man aldrig med sikkerhed om man kommer for sent på arbejde eller om man kan være hjemme i tide til at hente børnene i institutionen. Dertil kommer den udtalte pladsmangel, fordi der altid mangler togsæt.
Nu er nok ved at være nok. Det føler Tine Wickers fra Hørsholm. Hun er mor til to og er dybt afhængig af Kystbanen for at komme til og fra job i København, og der er ikke en eftermiddag, hvor hun ikke oplever problemer af den ene eller anden art.
"Jeg får ondt i maven af det her. Jeg ved aldrig om jeg kan komme hjem til tiden. Det er meget frustererende og gør ens hverdag ekstrem presset," fortæller Tine Wickers.
I sin afmagt over at blive 40 minutter forsinket og ikke nåede at hente sine to børn skrev hun til borgmester Morten Slotved (K) og inviterede ham ned på Rungsted Kyst Station for at fortælle ham om de massive problemer og møde andre pendlere, velvidende at han ikke har direkte indflydelse på Kystbane-trafikken.
"Vi ønsker bare tog til tiden, så vi kan fungere som mennesker," understreger hun.

Tvunget til at tage taxa

At Tine Wickers oplevelse ikke står alene, viser en anden pendler, der lige supplerer med, at hendes mand forleden var nødt til at tage en taxa for at kunne nå at hente børnene.
En tredje pendler, Kirsten Skjoldager, har nu konsekvent valgt at tage på arbejde en time tidligere hver morgen for ikke at komme for sent på arbejde. Det kan hun kun gøre, fordi hun ikke har børn.
"Vi er jo rigtig mange, der har valgt at bosætte os her i skønne Hørsholm, netop fordi Kystbanen ville gøre det muligt at kunne jobbe i København. Som vores borgmester, hvad kan du så gøre for os," ville Tine Wickers gerne høre Morten Slotveds svar på.
"Jeg forstår så udmærket jeres situation og er helt klar over, at det presser og stresser jer i dagligdagen, at Kystbanen ikke kører til tiden. Jeg vil også godt sige, at jeg får mange henvendelser fra borgere, der skælder ud over Kystbanen," fortæller Morten Slotved på morgenmødet med pendlerne på Rungsted Kyst Station.
Derfor vil han også gerne forsøge igen - sammen med sine borgmesterkolleger i Fredensborg, Helsingør og Rudersdal - at lægge mere pres på transportminister Magnus Heunicke.
"Jeg lover, at jeg i dag (torsdag) tager fat i Thomas Lykke i Fredensborg - og vi så at sige inviterer os på kaffe hos ministeren," siger Morten Slotved.
Han mener, at der med forestående udbud af Kystbanen dog er lys for ende af tunnelen (nuværende kontrakt løber til udgangen af 2015).
"Det er nu, at det skal løses, og jeg tror på, at man med et udbud vil lykkes at rette op på Kystbanen," vurderer Slotved.

Ikke så optimistisk

Det glæder Tine Wickers, at borgmesteren interesserer sig for pendlernes problemer og vil prøve at handle på det, selv om udsigten til forbedringer er mindst halvandet år ude i horisonten.
Formand for Pendlerklubben Kystbanen, Michael Randropp, der er også er med på morgentræffet, er ikke helt så optimistisk.
Han har troligt kæmpet for en bedre Kystbane siden 10. januar 2009 gik galt, da DSB First overtog driften. Det er fem transportministre siden.
"Jeg synes, det er bekymrende, at Kystbanen efter så mange år stadig har så helt basale problemer," siger Michael Randropp.
Samtidig bekymrer det ham, at Magnus Heunicke fastholder beslutningen om enmandsbetjente toge.
"Det vil med sikkerhed give endnu flere forsinkelser," fastslår pendlertalsmanden.

Det er provokerende

Randropp savner ligeledes den tidligere droppet plan B, hvor der holdt et tog klar på Hovedbanegården til at blive sat ind, når der opstod problemer.
"Det er provokerenede at stå som sild i en tønde og så køre forbi ved Nordhavnen og se alle de togsæt, der bare står der," mener Michael Randropp, der har en klar opfordring til ministeriet og DSB om at tage kunderne (pendlerne) med på råd og høre, hvad det er, at kunderne vil have.

null

Publiceret 24 August 2014 10:00