LoneTower Visuals laver en nyfortolkning af 90 årsfødselsdagen. Foto: Tobias Bendixen.

LoneTower Visuals laver en nyfortolkning af 90 årsfødselsdagen. Foto: Tobias Bendixen.

90 årsfødselsdagen - nu med døde gæster

Et aarhusiansk produktionsselskab har lavet en ny indspilning af den klassiske nytårsaften-sketch ”90 årsfødselsdagen”. Denne gang dukker gæsterne rent faktisk op

Af
Louise Nyvang Burmeister

Selvom gæsterne rent faktisk sidder rundt om bordet til denne nye udgave af 90-årsfødselsdagen, så slipper butleren James ikke for at hjælpe dem med at drikke.
Sir Toby, mr. Pommeroy og mr. Winterbottom er nemlig zombier og admiral von Schneider er blot et skelet.
Bag den noget utraditionelle fortolkning af den klassiske nytårsaften-sketch, som på engelsk hedder Dinner for One, står det aarhusianske produktionsselskab LoneTower Visuals.
Instruktør Jonas Kvist Jensen har haft ideen gennem flere år.
"Den her idé var så mærkeligt, at vi bare var nødt til at gøre det. Først og fremmest fordi det var sjovt. Vi er vokset op med den her sketch, og den har altid betydet noget særligt," siger Jonas Kvist Jensen.
Faste seere af nytårs-sketchen vil genkende både tigerskind, det sort/hvidtternede gulv og i det hele taget en meget vellignende overklasse-spisestue, som svarer til originalversionen fra 1963.
"Vi har set 90-årsfødselsdagen rigtigt mange gange for at få detaljerne med. Vi har lavet kulisserne så tro mod originalen, som vi har kunnet. Det er lavet på lav-budget med gaffatape og isspinde, men vi lagt et stort arbejde i at ramme så præcist som muligt," fortæller Jonas Kvist Jensen.

Respekt for den oprindelige

90-årsfødselsdagen er en komisk sketch oprindeligt skrevet af den britiske forfatter Lauri Wylie i 1920'erne. Senere videreudviklet af engelske Freddie Frinton i 1945. En opførelse af sketchen blev optaget af en tysk tv-station i 1963. I Danmark viser man sketchen første gang nytårsaften i 1973, og fra 1980 har den været sendt hver nytårsaften med undtagelse af 1985.
Også i den nye version falder James over det udstoppede tigerhoved, og alt går - næsten - efter "same procedure as last year".
"Replikkerne er skrevet lidt om her og der. Vi har respekt for den gamle version, men samtidigt forsøgt at lave vores egen fortolkning," siger Jonas Kvist Jensen.
Det lille produktionsselskab fik for to år siden stor succes med den korte western ”Definitely Dead”. Kortfilmen blev nomineret til Bedste Western på festivalen ”Action On Film” i Hollywood, og sidste år blev filmen vist på den amerikanske tv-kanal Eurochannel.
Selskabet har planer om næste gang at kaste sig ud i at lave en spillefilm.

null

Publiceret 25 August 2014 16:00