Hov, nu er skærmen grøn... Tove Kjær-Hansen kan mange tricks, når hun snyder telefon-svindlerne.

Hov, nu er skærmen grøn... Tove Kjær-Hansen kan mange tricks, når hun snyder telefon-svindlerne.

72-årig hitter på Facebook:

Sådan tager jeg fusen på svindlerne

Toves driven gæk med asiatiske fupmagere er blevet delt af over 350.000

Af
Finn Due Larsen

Finn Due Larsen

Hun er på ingen tid blevet landskendt og meget populær, 72-årige Tove Kjær-Hansen fra Albertslund.
Et tv-indslag, der florerer på Facebook, er på kort tid blevet delt af over 350.000, og har givet hende tilnavnet "telefonsvindlernes skræk".
Det kan gælde liv eller død - og du kan gøre en forskel
I indslaget fortæller Tove, hvordan hun driver gæk med de berygtede telefonsælgere, der engelsktalende og med asiatisk accent forsøger at skaffe sig adgang til folks private computere.
"I starten blev jeg sur og smed røret på. Men de blev jo ved, og så blev jeg stædig. Så nu har jeg udviklet en måde at holde samtalen kørende på", fortæller hun i hjemmet på Tranehusene, hvor telefonen for en kort bemærkning er stille, mens hun snakker med lokalavisen.

"Skærmen er grøn"

"Jeg starter tit med at sige "one moment", og så kan der godt gå 10 minutter. Hvor jeg bare sidder og læser avis", fortæller hun og fortsætter:
"Så kan jeg for eksempel finde på at sige sådan noget med, at "nu er skærmen grøn", eller "der er problemer med at åbne et vindue". Men jeg er aldrig i nærheden af min pc, den bliver slet ikke åbnet."
Tove Kjær-Hansens personlige rekord blev slået i lørdags, hvor hun holdt svindlerne hen i en time og et kvarter.
Der er blevet grint meget af historien, og Tove er glad for, at hun på den måde har været med til at vende et alvorligt problem til noget sjovt.
"Det er jo nok "Klods-Hans-effekten". Folk synes jo nok det er skægt, når det er en gammel dame som mig. Hvis det nu var en mandlig IT-ekspert, ville det ikke være det samme."
Hun håber, at omtalen kan være med til at sætte fokus på problemet, så de engelsktalende svindlere holder sig mere i skindet. Men skulle nogle nu få den idé at efterligne Toves selvopfundne samtaler, har hun et vigtigt råd, hun meget gerne vil give videre:
"Lad være med at åbne din pc. Du skal slet ikke komme i nærheden af den. For de er meget stædige og vedholdende, og man kan nemt komme til at gøre noget forkert, selv om man tror man er ved at snyde dem."
Tove Kjær-Hansen kan opleves i DRs Aftenshowet i aften.

Publiceret 21 January 2015 11:31