Nikolai Gulmann, født og opvokset i Hørsholm, har udviklet

Nikolai Gulmann, født og opvokset i Hørsholm, har udviklet "Bikezac", der lige nu spiller hovedrollen i kampagnen "Ta' Cyklen Danmark".

Nikolai opfinder smart cykelpose

Med 'Bikezac' har den 25-årige Nikolai Gulmann fra Hørsholm skabt en sikker og genanvendelig indkøbspose til at hænge på bagagebæreren

Af
Morten Timm

Morten Timm

Når flere danske byer indleder en kampagne om at få flere borgere til at bruge cyklen, når de handler, spiller en ny dansk og patenteret opfindelse hovedrollen.
Det er en kraftig indkøbspose udviklet specielt til cyklister, fordi den kan hægtes af og på bagagebæreren.
Posen er ikke kun trafiksikker, den kan genbruges til gavn for miljøet, og så er den opfundet af den 25-årige Nikolai Gulmann, der er født og opvokset i Hørsholm.
Der ligger tre års hårdt arbejde for Nikolai Gulmann med at udvikle, teste og skaffe penge til at patentere og fremstille den ny slags indkøbsposer til cyklister, men nu bærer indsatsen altså frugt.

Missing link

Indkøbsposen bærer navnet 'Bikezac', og den uddeles i tusindvis netop i denne weekend til kampagnen "Ta' Cyklen Danmark" fra REMA 1000-butikker på Frederiksberg og i Aarhus, Odense og Middelfart.
De fleste kender det at cykle med en indkøbspose, der dingler på styret med fare for at ryge ind i forhjulet eller sidde dårligt fast på bagagebæreren med stor risiko for at tippe af.
Her kommer den unge Hørsholmdrengs opfindelse af 'Bikezac' ind som det missing link, der eksisterer mellem almindelige plastbæreposer og fastmonteret enheder som cykelkurve og cykeltasker.

Nikolai og Anders Helt Lundhar store forventninger til deres nye bikezac.

Nikolai og Anders Helt Lundhar store forventninger til deres nye bikezac.

Et gennembrud

Nikolai fik ideen til cykelposen for tre år siden sammen med sin kammerat Anders Helt Lund, da de læste på Cph Business.
Under studiet brugte de al deres fritid på projektet, og efter eksamen i sommer startede de firmaet Gulmann & Lund for at gøre Bikezac til deres levevej.
Vi er enormt glade for, at kampagnen "Ta' Cyklen Danmark" har købt et stort antal poser, som de vil dele ud af. Det er et gennembrud for os," siger Nikolai Gulmann.
Det har taget meget tid for makkerparret at få et produkt fra ide til produktion. Først udvikling og test af prototyper, afprøvning på teknologiske institutter, patentansøgninger, masseproduktion, shipping, miljøgodkendelser, ansøgninger om finansiering, website og naturligvis selve salget.
"Men nu er vi i gang," lyder det fra den 25-årige opfinder.

Stort potentialet

Og markedspotentialet er voldsomt stort. Ifølge Dagrofa sælges der årligt 180 millioner plastposer i Danmark i forbindelse med indkøb, og på verdensplan anslås det at være mellem 500 milliarder og en billion plastposer.
Her vurderes, at Bikezac kan hente mindre end 1 promille, og i Danmark skønnes markedsandelen efter fem år at kunne være fem procent. Det betyder, at Bikezac vil erstatte 26,4 millioner plastbæreposer
Man kan læse mere om den nye smarte cykelpose på www.bikezac.com

null

Publiceret 21 March 2015 09:00