Hjemmesider forsvinder fra Google

Når brugere fremover anvender Google som søgemaskine fra en mobil enhed, vil søgeresultaterne være stærkt påvirket af om hjemmesiderne er mobilvenlige eller ej.

Mobilvenlige hjemmesider vil fremover stå stærkest hos Google. Dette skyldes at flere og flere brugere tilgår internettet via en mobil enhed (tablet eller smartphone).
Derfor har Google fra d. 21. april 2015 ændret deres regler for, hvilke søgeresultater der vises hvornår. En ændring der medfører større relevans og kvalitet i søgeresultaterne.
For brugere på mobile enheder betyder det helt konkret, at de fremover nemmere vil kunne finde søgeresultater som er optimeret i forhold til deres skærmstørrelse. Det kan derfor forventes at ikke-mobilvenlige hjemmesider helt forsvinder i søgeresultaterne hos Google, når der søges fra mobile enheder.

40% har en mobilvenlig løsning

En undersøgelse af alle annoncører i Stevnsbladet fra uge 13 viser, at kun 40% af virksomhederne lever op til Googles nye regler for mobil-venlige hjemmesider.
- Resultatet viser en uheldig situation. De resterende 60% af annoncørerne kan fremover forvente en nedgang af hjemmesidetrafik fra mobile enheder og i sidste ende risikere tab af kunder, fortæller Anette Enkebøll fra WEBstationen.

Hvad betyder mobilvenlighed

Mobilvenlighed opstår når indhold fra hjemmesider - via et responsivt design - omorganiseres og præsenteres på en bedre måde på den mobile enhed.
Kort sagt tilpasses indholdet til den skærm der søges fra, hvilket giver brugeren større læsevenlighed og bedre navigation.

Mobilvenlighed kan testes

Anette Enkebøll anbefaler alle virksomheder en test af deres hjemmeside hos Google: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.
Testen tager kun få minutter inkl. afsluttende kommentarer fra Google som f.eks. ”teksten er for lille, indholdet er bredere end skærm-størrelsen eller menu-links er for tæt på hinanden”.

Publiceret 09 May 2015 09:00