Charlotte Hougaard er certificeret sundhedscoach

Charlotte Hougaard er certificeret sundhedscoach

Blogger:

Glem alt om at veje dig hver dag - en gang om ugen er rigeligt

Af
Af Charlotte Hougaard

Gad vide, om du også er hoppet op på din badevægt et par gange i de forløbne uger? Et par gange, eller måske endnu flere? – Eller er du mon én af dem, der stiger op på vægten flere gange om dagen, holder vejret og langsomt drister dig til at se ned på displayets lysende afgørelse?
Læs lige med her, hvis du hopper på vægten mere end en enkelt gang om ugen… - eller om dagen.
Når du arbejder med livsstilsændringer og personlige mål for din krop, er det oplagt at bruge vægten som måleenhed. Ved at veje dig, kan du naturligvis hurtigt følge med i, hvor langt du er nået, hvis dit mål er at tabe et par kilo. Du sikrer også at du holder fokus på ”din mission” mod dit mål, hvilket selvfølgelig også er godt.
Omvendt kan vægten også hurtigt blive en ”motivationsdræber”, hvis du hopper op på den alt for ofte. Du kan nemlig sagtens opleve, at vægten kan svinge ganske meget fra dag til dag – og sommetider i opadgående retning, selv på de dage, hvor du faktisk synes, du ellers har været rigtig ihærdig med de nye, gode vaner. Har du måske ikke drukket vand nok den seneste tid, ophober den væske du har i kroppen sig – og det vil kunne ses på vægten. Det kan også være, du netop HAR drukket mere vand i går, men som stadig ikke er ”brugt” i din krop. Og når du netop ellers har været flittig med de sunde vaner er der ikke noget, der er så demotiverende som at se displayet på vægten tone frem med et tal, du ikke havde forventet.

Vægten kan snyde

Er du kommet godt i gang med motion og træning, kan du også opleve, at tallet på vægten kan snyde dig, idet du forbrænder fedt på din krop, mens du opbygger muskler – og muskler vejer nu engang mere end fedt. Så derfor - slut fred med din badevægt, og bestem dig for at veje dig én gang om ugen – gerne på omtrent samme tidspunkt. Og hold fortsat fokus på dine nye, sunde vaner.
For at følge din succes med livsstilsændringen, kan det være en god ide at supplere badevægtens resultat med kropsmålinger en gang om måneden. Du kan eksempelvis måle dig om brystet, maven, overarmen om låret. Få eventuelt en hjælpende hånd til målene, da de godt kan være lidt svære at tage alene. Mål antal cm fra din langefingerspids til din overarm og ligeledes antal cm fra gulvet og op på dit lår. Noter disse mål ned, så du sikrer at du måler samme sted hver gang.
Det er virkeligt fedt at se at målebåndet skal strammes ind, også selvom tallet på vægten i en periode ikke flytter sig så hurtigt som ønsket. Husk at rose dig selv for de gode resultater og foretag ændringer, hvis resultaterne udebliver.
Så nyd din nye, sunde livsstil – hold fortsat fokus, og følg med i resultaterne på flere måder end kun ved at stå op på badevægten. Lad den ikke blive en plage, men en naturlig følgesvend på din vej mod at blive endnu bedre ved dig selv.
For husk – du er det vigtigste, du har!

null

Publiceret 10 May 2015 12:29