Sanne Søndergaard:

Find grundformen og fyr den af

At gå til eksamen er det samme som at være på scenen som stand-up'er, lyder budskabet fra komikeren Sanne Søndergaard. Det handler om at performe med lærer og censor som dit publikum

Af
Af Katrine Vigilius

”Du skal ikke bevise, hvem du er – du skal performe.” Sådan indleder stand-up komiker Sanne Søndergaard sit foredrag, hvor hun i friske, rapkæftede vendinger deler sin eksamenserfaring med flokken af folkeskole-, gymnasie- og voksenelever, der er samlet på BLIK. Ligesom hun selv hver uge står foran et publikum, der bedømmer hendes performance, skal eleverne se deres lærer og censor som et publikum, de skal overbevise. Og hvordan gør man så det?
Der er tusind små ting, man ikke kan gardere sig imod. Sådan er det også, når man står på scenen. Men man kan sørge for at have en god ”grundform”, som Sanne kalder det. Og den får man ved at forberede sig.

Fjern lortet

Tommelfingerregel nummer et er at spørge sig selv: hvem er jeg, og hvad kan jeg? Sæt dig så et mål for hvilken karakter, du gerne vil opnå. Spørg din lærer: hvad skal jeg gøre for at få den karakter? Så giver man også et godt indtryk og markerer, at man gerne vil gøre en indsats.
Find ud af, hvad du specifikt skal vide. Sanne forklarer, at den største fejl, mange begår, er at tro, at læseferien handler om at læse. Det skal derimod gribes an lidt ligesom at læse krimier. Krimiforfattere skriver de vigtige informationer ind i bogen og "bygger så en masse lort ovenpå. I skal fjerne lortet og komme ned til det centrale", siger hun. Det gør man ved at stille hv-spørgsmålene: hvem gjorde hvad hvornår og hvorfor? Understreg og skriv noter med måde.
”Der er nogle piger, der bruger så mange overstregningstuscher, at deres bøger ligner en dag i Sunny Beach,” siger Sanne. Hun skriver selv få, centrale noter til i kompendiet. Med grøn eller blå kuglepen – rød er for demotiverende.
Skal du til mundtlig eksamen, så lav en generalprøve. Det er jo ikke alle, der, som Sanne udtrykker det, er en 'hold-kæft-Karl som mig' og bare kan snakke løs. Forældre kan med fordel inddrages.
”Det er de pissegode til, ” siger Sanne. ”De synes det er så spændende at blive inddraget. ”

De sidste 24 timer

De sidste 24 timer før eksamenen, skal bruges strategisk. Bøgerne skal ifølge Sanne lægges væk, og man skal lave noget helt andet. Dyrke motion, tage i svømmehallen eller tage i biografen og 'spise nogle dejlige popcorn'. Man skal ordentlig tid i seng. Har man søvnbesvær, anbefaler Sanne at høre lydbog eller at lytte til en guidet meditation på youtube. ”Du mærker lilletåen på den venstre fod,” demonstrerer Sanne med en intens, langsom stemme. Det er lidt flipper-agtigt, medgiver hun, men det virker. Vågner man – på trods af sin afslappede lilletå – med stress og træthed i kroppen, skal man ikke begynde at hælde kaffe i sig – og slet ikke Redbull. Kroppen lægger sig naturligt i dvale før en performance, men energien skal nok komme, når man først er på.
”Medmindre du normalt drikker otte kander kaffe om dagen, så skal jeg ikke blande mig," siger Sanne.
” Tag noget tøj på, du føler dig godt tilpas i. Vis ikke for meget arme og bryst – det er der nervøsiteten træder mest frem. Og lad være med at tage stramt eller for varmt tøj på.
”Det er ikke så fedt at sidde med svedskjolder ned til anklerne,” siger Sanne.
"Spis en god morgenmad, ikke bare en fedtet croissant fra 7Eleven,” . Drik gerne et glas appelsinjuice og tag afsted med en pakke chokolade i tasken. Det er godt for hjernen, lyder anbefalingen fra Sanne.

”Flæk og spræk!”

Efter ankomst på skolen indtræffer den sidste forberedelsesfase. Her, fortæller Sanne, kan afspændingsøvelser være en god måde at få ro på krop og sind. Hun introducerer publikum for et par af de klassiske øvelser. I et minuts tid sidder hele salen og trækker vejret 'helt ned i fødderne', mens de tæller til seks.
Giv klassekammeraterne et opmuntrende ”Flæk og spræk!”, og husk så, at prøven starter, så snart læreren siger ”Hej Karen!" Hvis du altså hedder Karen,” tilføjer Sanne.
Giv din lærer hånden, med mindre man har svedoaser i hænderne. Så må man godt lade som om, man er buddhist,” foreslår Sanne og bukker med samlede hænder til publikums store fornøjelse. Så gælder det om at performe. Og man kan godt, selvom angsten siger noget andet.
Kristoffer Sørensen og Mille Halberg går begge i 2.G på Gribskov Gymnasium. De er enige om, at foredraget var virkelig godt, personligt og ”på vores niveau”.
Kristoffer værdsatte blandt andet Sannes ungdommelige sprog og friske stil.
”Det var sjovt – i sær afspændingsøvelserne. Man grinede virkelig meget.”
For Mille var det nyt, at skulle lægge bøgerne væk i de sidste 24 timer.
”Jeg har altid tænkt, at man bare skulle læse hele natten før.”
2.G'erne synes begge, at det bedste råd, er, at man ikke skal tage bedømmelsen af sin eksamen personligt.
”Jeg tror altid, det er fordi, de ikke kan lide mig,” siger Mille. Kristoffer nikker: ”Man skal bare fyre den af.”
Sanne runder sit foredrag af med at sige, at selvom lærer og censor kan synes nok så skrækindjagende, så har de i langt de fleste tilfælde samme indstilling som de tilskuere, der kommer til Sannes shows: De vil gerne have, at man klarer det godt. For det meste er der 'god karma'. Så forbered dig godt og gå så ind og 'perform den hjem', siger Sanne til publikums store bifald. Hun får 12 af mig.

Publiceret 14 May 2015 07:00