For meget fedt på maven er et signal til dig om, at du sandsynligvis er insulinresistent. Også selv om du ikke har diabetes. Modelfoto: Mostphotos

For meget fedt på maven er et signal til dig om, at du sandsynligvis er insulinresistent. Også selv om du ikke har diabetes. Modelfoto: Mostphotos

Det gode liv:

De sunde fedtstoffer er medicin for din (præ)diabetes

MUFA'erne holder dit kolesteroltal sundt og din talje slank

Af
Af Jeanette Kyster

Aut. Klinisk Diætist

Frk Skrump Kost Klinik og www.netslank.dk

For seks uger siden, den 28. april, kunne du i min artikel her i Villabyerne læse, hvorfor protein er vigtigt, hvis du er på vippen til at få diabetes eller allerede har fået diagnosen af din hr. eller fru Doktor. Protein stammer fra noget, der har haft øjne, dvs. dyr. Det er kød, fisk, fjerkræ, æg, skaldyr, mager ost og proteinrige mælkeprodukter som skyr, kvark og hytteost.
Det stabiliserer dit blodsukker, og det er supervigtigt, når du har diabetes eller er i nærheden af den. Samtidig mætter det meget, styrker dine egne bøffer og løfter din forbrænding.

Det usunde mavefedt

Nu er det tid til at se på fedtstofferne i din mad. Du har sikkert lært, at du skal spare på fedtet. Men det gælder ikke alt fedt, og det glemmer vi ofte.
Når man har for meget fedt på maven, er man det, der hedder insulinresistent, og insulinhormonet virker dårligt. Men der er fedtstoffer, som hæmmer denne insulinresistens, og som derfor fungerer som medicin for en (præ) diabeteskrop.
Fedtstofferne hedder MUFA. Mu-hva-for-noget tænker du måske? MUFA er forkortelsen for MonoUmættede fedtstoffer.
MUFA får vi fra olivenolie, rapsolie, avocado, nødder, ægte mayonnaise og pestoer lavet på olivenolie og rapsolie.
Disse fedtstoffer kan, kort sagt, smøre dine celler, så du øger din følsomhed over for insulin, hæver dit herlige kolesterol (HDL) og sænker det dårlige kolesterol (Triglycid/LDL) og laver slank talje.
Når man skruer op for Mufa'erne i sin mad, skal man huske at begrænse det, som ikke er så godt for en insulinresistent krop, nemlig ris, pasta, kartofler, brød og sukker.

MUFA-medicin - sådan

Hvis du har (præ)diabetes eller for meget fedt på maven, er du insulinresistent, som det så smukt hedder. Det betyder, at dine celler ikke kan åbne sine døre, fordi deres nøglehuller billedligt talt er rustne.
Derfor kan de sukkerstoffer, som kroppen danner af de kulhydrater, du spiser, ikke få lov at komme ind i cellerne, hvor de ellers skulle bruges som 'krudt og brændstof' og give dig masser af energi til aftenfilmen.
I stedet ligger sukkerstofferne og hygger sig ude i blodårerne, og din bugspytkirtel må producere mere insulin - som er den nøgle, der åbner døren.
Smart på den ultrakorte bane – usmart på den lange. For jo flere insulinnøgler, bugspytkirtlen laver, desto mere rustne bliver cellerne. En dum spiral.
Men præcis som du skal smøre dine nøglehuller på døren derhjemme, skal du også smøre dine rustne celledøre, og begge dele gør du med olie.
Ikke helt samme slags, bevares. MUFA til dig og smøreolie til garagedøren. Temmelig vigtigt, at du ikke bytter rundt ...

Savoykålsalat med godt med MUFA. Foto: Maria Nørregaard KAM & CO

Savoykålsalat med godt med MUFA. Foto: Maria Nørregaard KAM & CO

Giver et smagsløft

De sunde fedtstoffer, MUFA, fjerner altså rusten fra dine cellers nøglehuller, så døren kan gå op igen, og sukkerstofferne pible ind. Din insulinresistens bliver mindre, og derfor behøver bugspytkirtlen ikke producere så meget insulin. Det betyder igen, at dit blodsukkertal bliver pænere. De alt for mange sukkerstoffer får nu lov at komme ind i cellerne i stedet for at blive liggende i blodet og ødelægge dine blodårer i øjne, nyrer, hjerte, hjerne, hænder, fødder og kønsorganer.
Foruden at fikse din insulinfølsomheden giver fedtstofferne også et smagsløft til f.eks. en salat, og som ekstra belønning mætter MUFA, giver dig et dejligt stabilt blodsukker og laver slet ingen insulinnøgler.

Opsummering

Husk protein for at holde dit blodsukker stabilt, for at du er mæt, styrker dine muskler og holder din forbrænding høj.
Spis MUFA'er til alle din hovedmåltider.
Spis gerne 500 g grønt hver dag for at få vitaminer og mineraler til dit immunforsvar.
Og vælg de langsomme kulhydrater frem for de hurtige, så dit blodsukker ikke stiger og presser dine celler - f.eks. fuldkornsris og -pasta, rugbrød, rugtortilla, knækbrød på rugmel og fiberkiks.
Nedenfor får du opskriften på en lækker salat med godt med MUFA og grove grøntsager.
Spis den som tilbehør til din hakkebøf, kylling eller laksesteak.
Velbekomme!

Publiceret 30 May 2015 11:30