“Det er et stort selvbedrag, at man skulle have mere energi ’på mandag’ eller ’efter nytår’. Der bliver ikke skabt et nyt, magisk overskud.” siger Morten Elsøe.

“Det er et stort selvbedrag, at man skulle have mere energi ’på mandag’ eller ’efter nytår’. Der bliver ikke skabt et nyt, magisk overskud.” siger Morten Elsøe.

Livsstils-ekspert:

“Sørg for at fejre de små succeser”

De er allevegne - nytårsforsættene! Men hvordan får man dem nu liiige til at holde?

Af
Christina Johansen

Christina S. Johansen

Vi er en uge inde i det nye år - holder du stadig dit nytårsforsæt, eller er det begyndt at halte lidt med motivationen? Så er du i hvert fald ikke alene, fortæller livsstils- og sundhedscoach Morten Elsøe fra Malling.
“Studier viser, at 80 procent af nytårsforsættene aldrig bliver til noget. Det er ofte fordi, der er for store ambitioner, for mange mål og for abstrakte/uspecifikke mål,” forklarer han.
Han giver ikke meget for nytårsforsæt eller slankekure:
“Slankekure virker ikke. Man er nødt til at finde noget, som kan vare ved - så spørg dig selv: 'Kan jeg blive ved med det her for evigt,'” siger han og fortsætter:
“Det er desuden et stort selvbedrag, at man skulle have mere energi 'på mandag' eller 'efter nytår'. Der bliver ikke skabt et nyt, magisk overskud lige pludselig.”

Fjern noget fra hverdagen

Han forklarer, at det ikke nytter noget, at man blot 'lægger oveni' en hverdag, som i forvejen kører på 110 procent af, hvad man egentlig kan klare.
“Her handler det om selverkendelse - kører man allerede på 110 procent, så må man fjerne noget. Hvis man eksempelvis ved, at man klokken otte om aftenen ikke har overskud til motion, så holder man kun den plan i to uger og får derefter en oplevelse af fiasko - man får et hak i mestringstilliden, altså troen på, at man kan. Dermed sænker det sandsynligheden for at få succes med sunde handlinger i fremtiden,” siger sundhedscoachen.
Derimod må man finde et system, som frigiver noget overskud og energi, når man vil tilføje et nyt element, såsom motion, i sin hverdag - det kunne til et eksempel være en måltidskasse leveret til døren.

Helt specifikke planer

Desuden skal man være enormt specifik i sine planer for et sundere liv.
“For hvad betyder det 'at spise sundere?' Handlingsplanen skal være helt konkret - eksempelvis: 'Når jeg står op om morgenen så...' og helt ned i, hvor mange grøntsager man skal spise, hvornår og så videre,” forklarer Morten Elsøe.
Målene må også meget gerne være ganske små til en begyndelse. Så hvis nogen til eksempel tænker, at det da overhovedet ikke er ambitiøst nok blot at udskifte eftermiddagssnacken med et stykke frugt, så kan de godt tro om igen.
“Det er vigtigt at fejre de små succeser, for så får man opbygget mestringstilliden. Til at begynde med bør man egentlig sænke succeskriterierne helt ned, så de matcher med det, man kan netop nu. Man skal anerkende sit daglige liv som en succes. Så får man troen på sig selv og dermed forudsætningen for at lave nye mål,” forklarer Morten Elsøe.

Lyst fremfor lidelse

Når det gælder motion, anbefaler Morten Elsøe, at man finder en løsning, hvor man kan bevæge sig mere, på en måde, som man kan lide. Så motionen altså bliver lystbetonet fremfor “lidelse og straf”. Han understreger desuden, at man ikke bare kan fjerne en vane - så opstår der et hul, og man er nødt til at finde en ny handling, som giver nok belønning til, at man ikke savner noget.
Endelig kan man godt droppe forestillingen om, at det er 100 procent selvforskyldt, om man er tyk eller tynd, forklarer sundhedscoachen:
“Der er måske 50 kendte og lige så mange ukendte faktorer, uden for ens egen kontrol, der påvirker vægten. Så man skal ikke sidde og skamme sig - det er ikke motiverende.”









Om Morten Elsøe
Kandidat i Molekylær Ernæring og Fødevareteknologi fra Aarhus Universitet (2013).
Forsker i livsstilssygdomme, på Medicinsk Endokrinologisk Afdeling, Aarhus Universitetshospital, (2012-2013).
Sundheds- og Livsstilscoach ved AtWork-skolen i Aarhus (2013).
Bachelor i Molekylær Medicin, Aarhus Universitet (2011).
Coacher over Skype om livsstil og sundhed. De fleste henvender sig om vægttab.
Har en fast ugentlig klumme hos Ekstra Bladet og er ekstern lektor på VIA.
Starter en ny coaching uddannelse til personlige trænere, kostvejledere og fysioterapeuter i slutningen af februar.
Læs mere på www.mortenelsoe.com

null

Publiceret 10 January 2016 12:00