Du må gerne køre bil uden at røre rattet som i denne Tesla S med Autopilot. Men du skal samtidig være i stand til at reagere, så du optræder hensynsfuldt og udviser agtpågivenhed.

Du må gerne køre bil uden at røre rattet som i denne Tesla S med Autopilot. Men du skal samtidig være i stand til at reagere, så du optræder hensynsfuldt og udviser agtpågivenhed.

Motor:

Du må gerne køre uden hænder

De selvkørende biler kommer. I en Tesla S med Autopilot kan du køre uden at røre rattet, og det er tilladt ifølge loven

Af
Af Jens Overgaard

Fremtiden er her allerede. I en Tesla S med Autopilot kan du nemlig køre og lade bilen styre, mens du har hænderne fra rattet.

Det er endda tilladt. Færdselsloven kræver nemlig ikke, at du har begge hænder på rattet. Til gengæld skal du være agtpågivende, og det kræver, at du har hænderne placeret, så du kan nå at reagere. Så hvis en færdselsbetjent vurderer, at du kører uansvarligt, kan der altså godt falde brænde ned alligevel.

Delvist selvkørende

Sagen er aktuel, efter Tesla har lanceret Autopilot-systemet, som gør bilen delvist selvkørende. Her spiller en adaptiv fartpilot (der selv holder afstand til forankørende) sammen med en vejbaneassistent, der følger de hvide striber, og et automatisk styretøj.

Volvo og Mercedes har lanceret lignende systemer, der dog ikke tillader føreren at fjerne hænderne fra rattet ret lang tid af gangen. Men Tesla ikke har nogen begrænsning.

Det er Trafik- og Byggestyrelsen, som fortolker færdselsloven. Og herfra lyder følgende:

“Der er ikke et specifikt krav i færdselsloven om, at man skal have hænderne på rattet, når man kører bil. Det følger af kørekortundervisningen, og er et krav for at kunne bestå kørekortprøven, at føreren beviser, at han eller hun ved, at man skal have begge hænder på rattet, har kontrol over køretøjet og udviser agtpågivenhed,” siger Søren Kragh Pedersen, der er pressechef i Trafik- og Byggestyrelsen.

“Derudover skal man være opmærksom på, at der efter færdselslovens §§ 101 og 104 følger et objektivt ansvar for ejeren eller brugeren af køretøjet. Det gælder uanset, om brugeren af køretøjet benytter kørestøttesystemer eller ej. Det vil sige, at hvis en Tesla kører galt, mens føreren har aktiveret autopilot, så er det til fulde førerens ansvar, og føreren bliver erstatningsansvarlig,” siger Søren Krag Pedersen.

Spørgsmål om tolkning

Hos Tesla mener Esben Pedersen, der er nordisk pressechef, at det drejer sig om en fortolkning af , hvad der er lovligt.

“Autopilot er godkendt i EU som et hands on-system. Men det er op til lovgivningen i de enkelte lande, hvad du må. I Norge må du for eksempel også gerne køre uden hænder på rattet,” siger han.

“Færdselsloven foreskriver, at du skal være agtpågivende. Så jeg vil sige, at du skal have begge hænder på rattet. Men det er op til den færdselsbetjent, som vurderer den konkrete situation. Vedkommende kan jo også vurdere, at du ikke udviser agtpågivenhed, hvis du stiller på radioen under bestemte forhold,” siger han.

Publiceret 10 January 2016 08:00