Alt for mange af os indtager alt for mange kalorier i forhold til, hvad vi forbrænder. Og det er skidt, for overvægt udgør den altdominerende risikofaktor for udvikling af type 2-diabetes.

Alt for mange af os indtager alt for mange kalorier i forhold til, hvad vi forbrænder. Og det er skidt, for overvægt udgør den altdominerende risikofaktor for udvikling af type 2-diabetes.

Det Gode Liv:

Spis af mindre tallerkener

Vi spiser for meget, og stigende vægt øger risikoen for at få ‘gammelmandssukkersyge’ - som i dag ses hos stort set alle aldersgrupper

Af
Af Filip Krag Knop

overlæge

lektor

ph.d. og leder af Center for Diabetesforskning på Gentofte Hospital

Julesulet sidder måske stadig på sidebenene her i februar. Fitnesscentret trækker ikke længere, og vi venter bare på forår.
Men der kan være god grund til at fortsætte arbejdet med de ekstra kilo. Antallet af patienter med type 2-diabetes stiger nemlig støt i Danmark. Og en af årsagerne er, at vi spiser for meget.
Heldigvis er der flere ting, man kan gøre, for at nedsætte risikoen for at få type 2-diabetes.

Ikke kun de gamle

I gamle dage blev sygdommen, vi i dag kender som type 2-diabetes, kaldt for 'gammelmandssukkersyge'. Det gav mening, fordi det mest var ældre mennesker, der fik sygdommen. Og det gjorde de, fordi det dengang primært var ældre mennesker, der var overvægtige. Kun meget få yngre voksne mennesker var overvægtige, og derfor sås sygdommen ikke i nævneværdigt omfang hos dem. Dengang.
I dag ser billedet anderledes ud. Vores livsstil med øget indtag af kalorietunge og letfordøjelige fødevarer kombineret med tiltagende stillesiddende arbejde foran computeren betyder, at vi generelt vejer mere. Derfor er vi også begyndt at se flere yngre mennesker, der får konstateret type 2-diabetes, fordi overvægt er et stigende problem. Og forskning viser, at overvægt udgør den altdominerende risikofaktor for udvikling af type 2-diabetes.

Stor stigning i Danmark

Type 2-diabetes er stadig en sjælden sygdom for børn under 10 år. Men der er flere og flere teenagere, der har forstadier til type 2-diabetes. Det var nærmest utænkeligt for bare 20 år siden.
I dagens Danmark er der kommet flere kalorietunge og usunde fødevarer på supermarkedernes hylder - og de er blevet billigere. Befolkningen - inkl. børn og unge - har derfor i dag en langt friere adgang til de usunde fødevarer.
Stigningen i overvægt gælder generelt for alle alderskategorier, og det betyder, at antallet af patienter med diabetes også er fordoblet på bare 10 år. Der er derfor grund til at tænke over, hvad man spiser og være opmærksom på ens eget helbred i hverdagen.
Vi vil rigtigt gerne 'fange' så mange som muligt i en tidlig fase, så man kan forebygge, at der opstår komplikationer i sygdommen.

Symptomer på sygdom

Type 2-diabetes kan være svær at identificere i de tidlige stadier, hvor symptomerne kan være ubetydelige eller endog helt fraværende. Sygdommen kan således komme 'snigende' langsomt, uden at du lægger mærke til det.
Men noget af det, du kan være opmærksom på, er tørst og øget trang til at tisse. Nogle oplever humørsvingninger. Enkelte oplever også at få svampeinfektioner. En anden faktor er, at type 2-diabetes delvist er arveligt betinget. Så hvis du har forældre eller søskende, der har sygdommen, skal du være ekstra opmærksom.
Men. Hvis du lever et sundt liv og er slank og ikke har førstegradsslægtninge med type 2-diabetes, så behøver du ikke at gå rundt og bekymre dig. Skulle tvivlen alligevel nage, kan du altid henvende dig til din læge og få testet dit langtidsblodsukker ved en simpel blodprøve.
Du kan også måle dit eget blodsukker ved at gå på apoteket og købe et blodsukkerapparat. Testresultatet kan du tage med til egen læge.

Det kan du selv gøre

Hvordan undgår jeg at komme i farezonen? Heldigvis kan du selv gøre meget for at forhindre, at sygdommen udvikler sig. Du kan sørge for at holde dig sund og rask ved 'indbygge' fysisk aktivitet i din hverdag. Tag cyklen eller gå til dit arbejde og til indkøb. Undgå elevatorer og rulletrapper. Du kan tumle og lege tag-fat med dine børn. Alle de gode ting, der involverer fysisk aktivitet og holder din forbrænding oppe.
Men hvordan holder jeg mit kalorieindtag nede? Mange mennesker fortrænger, hvor mange kalorier, de spiser.
Du kan 'snyde' hjernens tendens til fortrængning. For eksempel ved at købe mindre tallerkener. Der er nemlig undersøgelser, der viser, at mindre tallerkner vil nedsætte mængden af mad, som du indtager. Og da det er et højt kalorieindtag, der er den altovervejende årsag til overvægt, kan man lidt groft sige, at det er ligegyldigt, hvad du spiser, men derimod helt afgørende, hvor meget, du spiser.
Så lidt populært sagt kan man sige, at mindre tallerkener kan være med til at holde type 2-diabetes fra døren.

Hjælp at hente

Hvis sygdommen alligevel skulle opstå, så er hospitalerne godt klædt på til at hjælpe dig.
Og der er et helt nyt diabetescenter på vej, Steno Diabetes Center Copenhagen, som skal stå klar i 2020 ved Herlev Hospital og levere verdensklassebehandling og -forskning.


Der er flere og flere teenagere, der har forstadier til type 2-diabetes. Det var nærmest utænkeligt for bare 20 år siden.





Tal om type 2-diabetes
Antallet af personer med diabetes er fordoblet på 10 år
Ca. 300.000 har fået konstateret type 2-diabetes i Danmark
Sundhedsstyrelsen estimerer, at ca. 150.000 danskere har type 2-diabetes uden at vide det

Vil du vide mere
Se tendenser i udviklingen af type 2-diabetes hos Sundhedsstyrelsen på www.sundhedsstyrelsen.dk
Hvis du allerede har fået konstateret diabetes, så kan du få rådgivning og tips hos Diabetesforeningen, www.diabetes.dk.

Publiceret 23 January 2016 11:45