Der bliver læst og læst og læst, og så bliver læst lidt mere, når Havregården tager på læselejrskole. (Fotos: Gitte Poltorak)

Der bliver læst og læst og læst, og så bliver læst lidt mere, når Havregården tager på læselejrskole. (Fotos: Gitte Poltorak)

"Alle skoler burde gøre det"

Jesper har læst 200 sider på under to døgn og det ville han ellers aldrig have gjort

Af
Af Gitte Poltorak

Havregården Kostskole er taget på læselejrskole i Gilleleje Ferieby og det er en tilbagevendende begivenhed, som eleverne ser frem til.
Det er nemlig et frivilligt tilbud, som eleverne selv skal melde sig til.
På bordet ligger en masse bøger og reolen bugner med endnu flere af forskellige genrer, længde og sværhedsgrader.
Jason på 12 år fortæller at det er fedt at være væk fra skolen i en mindre gruppe med fem elever og to lærere.
”Jeg har læst fire gyserbøger og det er i alt 200 sider. Det ville jeg aldrig have gjort, hvis ikke det var fordi, vi var taget herhen”.
Oliver på 14 år lægger sine høretelefoner fra sig. Han kan bedst koncentrere sig om læsningen, når han får læst bøgerne højt på computeren.
”Det er fordi man ikke bliver forstyrret, her er fred og ro. Jeg får også læst meget mere end jeg plejer.”

Af sted et par gange årligt

Carina på 16 år lytter interesseret med og ser ikke ud til at være uenig.
Underviser Lea Eckert Elkjær, som også er specialundervisnings-koordinator på Havregårdens Kostskole fortæller om det frivillige tilbud til eleverne.
”Vi tager på læse-lejrskole et par gange om året og der er altid rift om pladserne. Der er 12 elever der får tilbuddet hver gang. Vi har hytten fra mandag til fredag og skifter om onsdagen, så eleverne i hver gruppe får et ophold på 2 1/2 dag. Målet med at tage på sådan et intensivt læseophold er at styrke elevernes læsefærdigheder. Det at eleverne giver sig selv ro til at fordybe sig gør, at de finder ind i bøgernes verden. Eleverne bliver bedre til selv at danne indre billeder. Dette er langt nemmere i små grupper på et sted hvor der fysisk er fred og ro. De skal bare læse, læse, læse", smiler hun, og fortæller, at nogle af eleverne også skriver boganmeldelser og laver tekstanalyser mens de er afsted.

Eleverne melder sig frivilligt, og er af sted 2½ dag ad gangen.

Eleverne melder sig frivilligt, og er af sted 2½ dag ad gangen.

20 minutters læsning om dagen. Mindst.

Kiti Bøgh Sode som er dansklærer og specialunderviser supplerer.
”Det skriftlige er rigtigt svært for nogle af eleverne, da deres sprog er meget enkelt, men vi ser en tydelig fremgang når eleverne virkelig får læst. Deres sprog bliver mere nuanceret og i det hele taget styrker det elevernes evne til at formulere sig. På skolen læser alle børn mindst 20 minutter hver dag, og så får de elever der trænger mest lige det boost her på læse-lejrskolen.”
Inden vi forlader hytten læser Anne 18 år højt for os alle. Det er først indenfor de sidste to år at hun er blevet i stand til at læse så godt. De andre elever og lærerne trækker lidt tættere på og bortset fra Annes stemme er der fuldstændigt ro.
”Wauhh” udbryder en af lærerne begejstret, da Anne har lagt bogen fra sig.
”Det er første gang, jeg har hørt dig læse højt for så mange.”
Anne er naturligvis ét stort smil.
Claudia på 17 år udbryder spontant: ” Alle skoler burde gøre det. Alle skoler burde tage deres elever med på læse-lejrskole. Vil I ikke nok skrive det i avisen? Og helst med store bogstaver, for det er bare så godt.”


Faktaboks:

Havregården
Havregården er en selvejende kostskole for 60 elever fra 6. til 9./10. skoleår. Skolen blev oprettet i 1969. Havregården ligger 6 km. fra Gilleleje. Målgruppen er normaltbegavede elever, der har brug for et støttende og omsorgsfuldt skoletilbud i døgnregi.

Publiceret 03 March 2016 08:00