Peter Ehlert tager imod med stor empati og forståelse for de pårørende, som besøger Dyrekirkegården Sønderjylland. Foto: Mette Henriksen

Peter Ehlert tager imod med stor empati og forståelse for de pårørende, som besøger Dyrekirkegården Sønderjylland. Foto: Mette Henriksen

TEMA:

Lidelse - Peter efterlod Tanja på dyrlægens bord

Dyrekirkegård:Peter Ehlert tager ejerne ved hånden, når deres kæledyr går bort

Af
Mette Henriksen

Det er efterhånden 15 år siden at Peter Ehlert efterlod sin hund Tanja hos dyrlægen, efter at den var blevet aflivet.
Tanken om, at hans elskede kæledyr formodentlig efterfølgende er havnet i storskrald, piner ham den dag i dag. Og faktisk er hans dårlige samvittighed grunden til, at han i 2014 etablerede Dyrekirkegården Sønderjylland sammen med sin nære bekendt June Müller.
”Det var ikke i orden, det jeg gjorde. Jeg har fortrudt det mange gange siden, at jeg ikke tog Tanja med hjem, for at give hende en ordentlig afsked. Men sådan kan man altid være bagklog,” siger Peter Ehlert.
Han er glad for, at han i dag giver andre mulighed for at benytte et stykke jord af kirkegårdens samlede areal på 5000 kvadratmeter som sidste hvilested for deres firbenede ven.

Gravsten til guldfisken Bob

Faktisk leverer Peter Ehlert hele pakken, fra afhentning til opbevaring af det afdøde dyr, til levering af ligkiste, urne og gravsten, når ejerne tager kontakt til ham.
”Vi kører gerne ud for at hente kæledyret, og det gør vi med største respekt. Når ejerne henvender sig, er de jo i stor sorg. Ofte er det ældre mennesker, som allerede har mistet deres ægtefælle, og hvor kæledyret er blevet som et familiemedlem. Men uanset alder, så er folk generelt meget bevægede.”
Selvom Peter Ehlert vægter empatien højt, når han tager kæledyrsejerne ved hånden i processen, så er der plads til et lille smil undervejs.
”Jeg har engang lavet en gravsten til en guldfisk ved navn Bob, og der fik jeg, med al respekt, et lille smil på læberne.”

Publiceret 30 March 2016 12:00