Fede fisk som laks, makrel og sild er kilde til D-vitamin, som vi også får fra solen. Foto: Colourbox

Fede fisk som laks, makrel og sild er kilde til D-vitamin, som vi også får fra solen. Foto: Colourbox

Kend vitaminerne og deres egenskaber

Det er vigtigt at have styr på, hvor vitaminerne kommer fra. Vitaminer er nemlig livsnødvendige for, at vores krop kan fungere normalt

Af
Af Christina Ledertoug

A,C, D, E, K samt otte B-vitaminer. Så mange vitaminer findes der, og de i alt 13 vitaminer er alle vigtige komponenter i kroppens enzymsystem.
Vitaminer er kemiske forbindelser, som vores krop ikke selv er i stand til at danne. Derfor skal man have tilført vitaminer gennem kosten, og heldigvis findes rigtig mange af vitaminerne i flere forskellige fødevarer.
Ifølge Lene Toft Johansen, mad- og måltidskonsulent i Kost & Ernæringsforbundet, får vi i Danmark overordnet set de vitaminer, vi har brug for, gennem kosten.
Men D-vitamin er et af de vitaminer, vi skal være særlig opmærksomme på. D-vitamin får vi nemlig ikke kun fra kosten, men også fra solen.

D-vitamin er vigtig

I vinterhalvåret får vi primært D-vitamin fra kosten og knap så meget fra solen, og her kan det for nogle være svært at få D-vitamin nok. Der kan derfor være brug for D-vitamin som tilskud.
"Nogle grupper får ikke så meget soleksponering, og for dem er det gennem hele året svært at få tilstrækkelig med D-vitamin gennem kosten. Det gælder for gravide, folk, som går tildækket, og alle ældre over 70 år. De grupper anbefales et dagligt tilskud af D-vitamin," siger Lene Toft Johansen.
D-vitamin får man primært fra de fede fisk som laks, sild og makrel. Hvis man ikke spiser fisk og er bekymret for, at man ikke får D-vitamin nok, kan en vitaminpille med en D-vitamindosis på 5-10 mikrogram også gøre det.
"Spiser man multivitaminpiller i vinterhalvåret er der den mængde D-vitamin i, som man har brug for," siger mad- og måltidskonsulenten.

Fedt- og vandopløselige

Der findes overordnet set to forskellige typer af vitaminer: de fedtopløselige og de vandopløselige.
Vitaminerne A, D, E og K er fedtopløselige, hvilket betyder, at vi skal have fedt i kosten for at kunne optage og anvende vitaminerne i kroppen. De vandopløselige vitaminer er C-vitamin og B-vitaminerne.
"De er begge lige vigtige for kroppen, men hvor de vandopløselige bliver skyllet ud af kroppen, hvis man får mere, end kroppen har brug for, kan de fedtopløselige ophobe sig og få en negativ indflydelse," siger Lene Toft Johansen.
Hun understreger dog, at man ikke kan spise sig til for mange af de fedtopløselige vitaminer gennem en normal og varieret kost. Men man skal overveje, om man bør tage kosttilskud med store doser fedtopløselige vitaminer, da de kan ende med at gøre mere skade end gavn.

Publiceret 14 January 2017 11:30