De er overalt i dit feed: Disse lokalpolitikere har brugt flest penge på Facebook-reklamer

Nummer et på listen er overrasket over, at han med et »beskedent« beløb kan ligge i top.

Artiklens øverste billede
Steen Stavnsbo (K) gør politisk comeback som spidskandidat og borgmesterkandidat for de konservative i Aarhus. Foto: Joachim Ladefoged

Du kan nærmest ikke undgå dem, når du scroller op og ned på de sociale medier for tiden.

Med blot ti dage til kommunalvalget oversvømmes især Facebook, som over 80 procent af danskerne er på, med annoncer for politikere, der gerne vil have din stemme den 16. november.

Men hvilke kandidater poster egentlig flest penge i både elskede og forhadte techgigant? Det kan Facebook heldigvis selv give svaret på.

Ifølge det sociale medies annonce-bibliotek er den konservative borgmesterkandidat i Aarhus og erhvervsmand, Steen Stavnsbo, i top over de største reklame-købere til kommunal- og regionsrådsvalget.

Han har således brugt godt og vel 100.000 kroner, og det synes han egentlig ikke er så meget, forklarer han længere nede i artiklen.

Det er også en konservativ herre og bejler til en borgmesterpost i København, Jakob Næsager, der indtager andenpladsen med et næsten lige så stort forbrug.

På listen over de ti største pengeydere til Facebook er det tydeligt at se, at det i det hele taget er aspirerende borgmestre og formænd til regionerne, der føler behov for at reklamere for sig selv. Men tallene vil ganske givet stige markant frem mod valgdagen.

Du kan selv gå på opdagelse i Facebooks annoncebibliotek her. (Husk at vælge Danmark øverst i højre hjørne)

Overrasket og uden skrupler

»Er det rigtig?! Ha ha.«

Sådan lyder det fra Steen Stavnsbo, da Lokalavisen fortæller ham, at han er den kandidat i Danmark, der har brugt flest penge på Facebook.

»Det overrasker mig. Også at der ikke er andre, der bruger det på den måde. Jeg synes, at vi har en rigtig lav kontaktpris i forhold til de gode tal, vi får ind. Det er langt mere effektivt at komme i kontakt med folk via sociale medier end via noget andet medie.«

Han mener dog også, at tallene skal tages med et gran salt, for han bemærker, at der er politikere, som også har deres partier til at lave reklame for dem. Og det kan han have ret i. De tal er dog desværre ikke til at uddrage af Facebooks data.

»Jeg er overbevist om, at flere kandidater har en partikonto, der også promoverer dem. Det har jeg ikke. Men det er da dejligt at være nummer et med så relativt beskedent et beløb. De andre skal da til at oppe sig med en uge til kommunalvalget. jeg er glad for, at jeg har brugt de 100.000, for jeg har fået meget ud af det.

I Steen Stavnsbos kampagne har man helt bevidst valgt at prioritere sociale medier i valgkampsbudgettet, for det er her, man får mest smæk for skillingen. Men det skyldes også, at han er tilbage i aarhusiansk politik efter en længere periode med fokus sit arbejde ude i det private.

»Så jeg har den udfordring, at jeg ikke er så kendt. Jeg skal ud og øge kendskabet til mig som borgmesterkandidat. Og det med kendskab er sociale medier bare ret effektive til. Man kommer meget tæt på brugeren på den måde og ikke i karambolage med alle mulige andre politikere og deres budskaber som ved eksempelvis valgplakater.«

Har du nogen moralske skrupler ved at lægge så mange penge hos en techgigant, der har været stærkt kritiseret for ikke at betale skat, udnytte dets brugere, skabe splittelse og påvirke demokratiske valg?

»Nej. Danskerne har taget det til sig, og vi er nødt til at bruge den kommunikationskanal, som de bruger. Jeg hæfter mig ved, at Facebook er ved at gå bort fra face-recognition og sådan noget, og det betyder forhåbentligt, at de lytter til de mange bekymringer, der er til dem. Men så længe det er noget, vi alle bruger, vil jeg også bruge det. Det er ikke klogt på individuelt plan at stemple ud, ligesom det heller ikke vil være det med valgplakater, selvom jeg tror, at vi er mange, der vil klappe i vores hænder, når det engang er slut med dem.«

»Man griber tidsånden, og det er man nødt til. Hvordan skal man ellers nå alle de her vælgersegmenter. Nu er jeg på vej ud til Netto og Rema 1000 i Risskov for at dele håndsprit, flyers og gajoler ud, og til valgdebatterne kommer der 300 mennesker, hvis man er heldig. Det er jo umuligt at nå så mange mennesker, som man kan på sociale medier.«

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen