For lidt søvn? Sådan får I det bedste ud af dagen

Har dine børn sovet for lidt, så afdramatiser det, og udsæt dem for noget af det, der stimulerer vågenhed, lyder det fra en søvnforsker.

Artiklens øverste billede
Det er vigtigt som forælder at afdramatisere børns søvn, forklarer søvnforsker, Birgitte Rahbek Kornum. Foto: Adobe Stock

De kan bare ikke. Hverken stå op, tage tøj på og da slet ikke klare sig igennem en skoledag.

Hvis det er noget lignende, du jævnligt må lægge øre til, fordi dine børn er trætte og har sovet for lidt, er du ikke alene.

»Selv om der er sket en forbedring de seneste år, så er der åbenlyst stadig for mange skolebørn fra 10-årsalderen, der sover for lidt,« siger Bjørn Holstein, der er professor på Statens Institut for Folkesundhed.

Forbedringen kan ifølge ham skyldes, at det i højere grad er et emne, der er kommet på dagsorden inden for de seneste godt otte år.

Men er dine børn nogle af dem, der sommetider kommer til at sove for lidt, kan du som forælder være med til at skabe nogle rammer, der gør, at I nok skal få en velfungerende dag, selv om alt strider i den modsatte retning fra morgenstunden.

En vigtig ting er, at du som forælder begynder med at afdramatisere det, forklarer Birgitte Rahbek Kornum, der er søvnforsker fra Københavns Universitet.

»Børn og unge bliver ikke særlig mærket af en nat uden søvn - typisk er de trætte den første time, men så kommer de i gang igen,« fortsætter hun.

Sørg desuden for, at de bliver udsat for noget af det, der stimulerer vågenhed.

»Dagslys og det at være sammen med nogle, man holder af, er med til at trigge vågenhed,« siger Birgitte Rahbek Kornum.

Sover dit barn for lidt over længere tid, bør du undersøge, hvad det er, der holder dem vågne om natten, og om det egentlig er manglende søvn, der er årsagen til trætheden.

»Ved voksne siger man, at det bedste man kan gøre for at finde ud af, om man sover nok om natten, er at mærke efter, hvordan man har det sidst på formiddagen,« forklarer Birgitte Rahbek Kornum.

»Og det gælder også for børn, fordi de har samme system som voksne,« forsætter hun.

Det betyder altså, at dit barn ved 10 eller 11-tiden gerne skulle være frisk og i stand til at holde fokus på en samtale, hvis de har sovet nok.

En middagslur på en lille time er søvnforskeren ikke loren ved, hvis dit barn rent faktisk lægger sig til at sove.

Ifølge hende viser studier nemlig, at det som udgangspunkt kan være fint at splitte søvnen op, hvis det selvfølgelig betyder, at man stadig kan sove om aftenen.

Har dit barn svært ved at sove gennem en længere periode, skal du dog ikke forsøge at afdramatisere barnets søvnmangel, men tage særlig hånd om problemet, da listen over negative konsekvenser er alenlang.

»Søvnmangel kan blandt andet fordoble risikoen for depression og angst samt medvirke til, at man klarer sig dårligere i skolen og får et svækket immunforsvar samt øget risiko for overvægt,« lyder det fra Bjørn Holstein.

/ritzau/

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.