Unge har svært ved at finde tilbage til hverdagen

Efter måneders nedlukning er de unge på vej tilbage i skoler og uddannelsesinstitutioner, men for nogle kan det være en udfordring at vende tilbage til hverdagen før corona.

Artiklens øverste billede
Lærere, forældre og andre voksne vil de kommende måneder blive konfronteret med eftervirkningerne af nedlukningen, mener ungecoach Katrine Michaelsen Søndergaard. Pr-foto

For nogle unge er det ikke bare let og ligetil at vende ubekymrede tilbage til dagligdagen på skoler og ungdomsuddannelser.

Den lange nedlukning har trukket kræfter ud af deres hverdagsrutiner, og det tager tid at få hverdagen tilbage, især fordi der potentielt stadig er en risiko for nye lokale nedlukninger på sogneniveau, som det er set flere steder i landet.

Det mener ungecoach Katrine Michaelsen Søndergaard fra Skanderborg, der peger på, at der i kølvandet på genåbningen vil være flere unge, der ikke trives optimalt.

De unge føler sig isolerede, har måske manglet hjælp til det faglige og tvivler på, om de stadig er en del af det fællesskab, der var for snart et år siden.

Katrine Michaelsen Søndergaard, ungecoach

»Hverdagen her efter genåbningen vil være præget af flere unge og teenagere i mistrivsel. Og de udfordringer, som mange unge slås med som en konsekvens af corona-nedlukningen, vil deres lærere, forældre og andre voksne kontaktpersoner blive konfronteret med i de kommende måneder,« skriver hun i en pressemeddelelse til UgeBladet.

I følge Katrine Michaelsen Søndergaard rammer udfordringerne med at vende tilbage de unge over en bred kam, og også de ellers velfungerende unge kan have behov for ekstra hjælp og støtte i den kommende tid.

»Den støtte skal deres voksne kontaktpersoner være klar til at give dem,« mener hun.

Foruden at være ungecoach er Katrine Michaelsen Søndergaard tilknyttet netværket Pigepotentiale.dk, der er et landsdækkende netværk af coaches, som hjælper unge piger i mistrivsel.

»Jeg oplever en del velfungerende teenagere og unge, som efter lang tid hjemme alene foran skærmen eller i mindre grupper ikke trives med at skulle tilbage i skolen med alt, hvad det indebærer. De unge føler sig isolerede, har måske manglet hjælp til det faglige og tvivler på, om de stadig er en del af det fællesskab, der var for snart et år siden,« fortæller hun.

Vigtig at finde ro

»I Pigepotentialet oplever vi lige nu, at det desværre er hverdagen for mange af de unge, der ellers tidligere var i trivsel. Hverdagen laves om på ny. Tilbage til skolen, venskaber skal genskabes og deres fundament rystes endnu engang. Det allervigtigste for dem lige nu er at finde ro i både omgivelser og sig selv og bevare troen på egne evner,« understreger hun, og nævner flere faktorer, som kan gøre det lettere for de unge at vende tilbage til de daglige rutiner.

»Det kræver tid at indfinde sig i nye rammer, igen, og nogle har brug for mere tid end andre. Derfor er det vigtigt at kigge på vores unge. Hvordan har de det? Er de glade og imødekommende? Ser de nogle af deres venner igen, eller trækker de sig? Er de triste, eller reagerer de med vredesudbrud? Mistrivsel kan komme til udtryk på mange måder. Og vi har alle et ansvar for at hjælpe dem ud af deres mistrivsel. Tilbage til en tryg, værdifuld hverdag med læring, trivsel, tillid, nære relationer og med et lyst syn på fremtiden.«






bo

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.