Efter 25 år er der stadig fuld fart på ”Dampen”

Formanden ser udviklingsmuligheder for Djursland for fuld Damp.

Artiklens øverste billede
Torben Jensen inviterer alle indenfor på den gamle station i Allingåbro. Foto: John Pedersen

Selv om Allingåbro for længst har mistet sin status som hæderkronet stationsby, så er skinnerne og banen stadig med til at fortælle beretningen om den oprindelige travle havneby med livlig godstrafik til og fra Randers via fjorden.

Djursland for fuld Damp, der i år kan fejre sit 25 års jubilæum, har stadig masser af potentiale for udvikling gennem nytænkning af projekter.

Det konstaterer Torben Jensen, formand for Djursland for fuld Damps bestyrelse og for et kvart århundrede med til at skabe, starten på det på mange måder ganske unikke eventyr på og omkring stationsbyen Allingåbro.

Op ad bakke

Idemændene bag projektet var tidligere vognmand Erling Secher med base for sin omfattende rutebilvirksomhed i Rostved og Jakob Holm, der var ansat som lærer på efterskolen i Vivild.

Betingelsen var, at vi oprettede Destination Djursland og den kom til verden i 1993 som et samarbejde mellem de daværende otte kommuner på Djursland og Århus Amt.

Torben Jensen, formand for Djursland For Fuld Damp

Det lidt umage makkerpar kunne se muligheder, som andre nok havde lidt svært ved at få øje på.

Torben Jensen, daværende borgmester i Rougsø, blev hurtig overbevist om, at her var der basis for at skabe udvikling for et større område af Djursland, hvor der i forvejen måske var lidt langt mellem de turistmæssige snapse.

I jubilæumsåret konstaterer formanden, at det nogle gange da har været lidt op ad bakke.

»Det har ikke kunnet forsætte som vi havde drømt om med fortsat kørsel med tog på banestrækningen til Randers. Det er slut og kommer ikke tilbage,«

Torben Jensen forklarer, at det ganske enkelt ikke muligt at få de nødvendige kørselstilladelser af sikkerhedsmæssige hensyn.

Det lokale initiativ blev tilgodeset af en tid, hvor Arbejdsmarkedets Feriefond havde en stor pose penge at investere i turistprojekter.

»Det var i 1993 og 1994 Feriefonden besluttede at ville tilføre Djursland et kæmpe-beløb. Betingelsen var, at vi oprettede Destination Djursland og den kom til verden i 1993 som et samarbejde mellem de daværende otte kommuner på Djursland og Århus Amt,« husker Torben Jensen.

Millioner fra Feriefonden

Torben Jensen peger på Feriefonden som en fantastisk sponsor til de mange store investeringer.

Fra 1993 til 1999 tilførte Feriefonden samlet Djursland mere end 90 millioner kroner.

Nogle af de helt store projekter fra Kattegatcentret i Grenaa og Fregatten Jylland og Glasmuseet i Ebeltoft men ´med på listen var også Stenvad Mosebrug, Fjordcentret ved Voer og ikke at forglemme jubilaren, ”Djursland for fuld Damp”.

Erling Secher blev den første formand for ”Dampen” med Torben Jensen som næstformand.

Ønsket var at etablere en gennemgående attraktion, der skulle binde Djursland sammen.

Rougsø Kommune blev her en aktiv medspiller og købte i 1994 stationerne i Allingåbro og Auning samt banestrækningen fra Pindstrup til Randers på ikke færre knap 30 kilometer.

Den samlede pris lød på 1.360.000 kroner.

Tre af Sechers gamle busser blev også erhvervet og renoveret, og ”Djursland for fuld Damp” var skabt og kan nu fejre sit 25 års jubilæum.

Basen er den gamle stationsbygning i Allingåbro, hvorfra der også lejes skinnecykler og kanoer ud.

De flotte røde skinnecykler klar til at trille ud i retning mod Randers. Foto: John Pedersen

I flere omgange er den lidt medtagne stationsbygning blevet shinet op, så den i dag står frem klar at stå mange år endnu og modstå tidens tand og udefrakommende miljøbelastninger fra vind og vejr.

Hen over årene har stationsbygningen i Allingåbro også fungeret som turistkontor og som byens posthus.

Nye partnere

Strækningen mod Auning er i dag omdannet til Banestien for cyklister og for fodfolket.

Foreningen CAD Oldtimers sidder som lejer i det gamle pakhus og råder nu også over en ny, fin tilbygning, der skal anvendes til udstilling af veterankøretøjer, der i vid udstrækning bygges og vedligeholdes i værkstedet i pakhuset.

Den nye bygning er opført i samarbejde med Djursland for fuld Damp, men byens borgerforening kommer ind over med hensyn til at få udnyttet et stort udenomsareal op til stationen.

Det store grønne område venter nu på at komme i brug for alvor. Til venstre ses CAD Oldtimers nye udstillingsbygning. Foto: John Pedersen

På det seneste er også etableret et samarbejde blandt andet med Randers Kommune om en station ved Romalt, hvorfra der sendes skinnecykler ud på banen i retning mod Allingåbro.

Stenvad Mosebrug er i dag også en brik i det store organisatoriske puslespil men ikke som en fuldt integreret del af ”Dampen”.

I bestyrelsen sidder der i dag repræsentanter for mosebruget.






Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.