Bedre infrastruktur på Djursland: MF'er besøgte Grenaa Havn

Radikale Venstre og Andreas Steenberg mener, at Djursland er underprioriteret i Regeringens infrastrukturudspil

Artiklens øverste billede

Andreas Steenberg (R), finansordfører og medlem af Folketingets Transportudvalg lagde mandag 17. maj vejen forbi Grenaa Havn til dialog om havnens infrastrukturelle udfordringer. Sammen med ham fulgte borgmester i Norddjurs Kommune, Jan Petersen (S), som kæmper for, at Djursland prioriteres i regeringens infrastrukturforhandlinger.

Andreas Steenberg bakker op om Grenaa Havns og Jan Petersens fælles ønske om en bedre infrastruktur til Grenaa:

«Regeringen har rigtig mange gode projekter med i deres infrastrukturudspil, når man ser rundt omkring i Danmark, men i Radikale Venstre mener vi, at Djursland er underprioriteret,« siger han i en pressemeddelelse fra Grenaa Havn.

»Jeg er stor fortaler for den vision, vi har i Radikale Venstre om, at alle byer over ti-tusind indbyggere skal kobles på nærmeste motorvej med en superlandevej (2+1 landevej). Det er denne vision, vi mener, også skal indbefatte Grenaa. Derfor håber vi, at vi kan få Djursland mere med i forhandlingerne,« fastslår Andreas Steenberg.

Norddjurs Kommunes borgmester Jan Petersen er glad for den gode kontakt til Andreas Steenberg og mener, at den dagsorden Radikale Venstre præsenterer passer godt til situationen i Norddjurs Kommune.

»Vi har i mange år arbejdet for en bedre infrastruktur til Djursland blandt andet af hensyn til Grenaa Havn og korridoren til Sverige, som er i rivende udvikling,« fastslår Jan Petersen og fremhæver, ligesom Grenaa Havns CEO Henrik Carstensen, også klimaet som et afgørende argument.

I infrastrukturplanen for 2035 Danmark Fremad er det et direkte fokusområde, at der skal være bedre adgangsveje til de danske havne særligt fordi, at havne er knudepunkter for klimavenlig transport af søvejen.

»Og det er jo lige præcis det, vi arbejder helhjertet efter her i Grenaa,« fastslår Henrik Carstensen CEO, Grenaa Havn A/S.

»I forhold til dem, vi skal måle os op imod, er vi den eneste havn, der ikke har en moderniseret infrastruktur. Det er nok ikke en hemmelighed længere, at vi føler os meget overset i disponeringen af de kommende optimeringer af landets infrastruktur.«

Det er nok ikke en hemmelighed længere, at vi føler os meget overset i disponeringen af de kommende optimeringer af landets infrastruktur

Henrik Carstensen CEO, Grenaa Havn A/S

»Vi kan afhjælpe en del af trængslen på vejene og samtidig hjælpe miljøet ved at få flere lastbiler ud at sejle. I Grenaa har vi et vigtigt hængsel til Sverige med Grenaa-Halmstad forbindelsen. Lige nu benytter mere end 37.000 lastbiler årligt den blå motorvej mellem Grenaa og Halmstad. Når Stena Line indfører endnu en færge, estimeres at yderligere 30.000 lastbiler vil benytte færgeruten. Vores beregninger viser, at det vil give en CO2-besparelse på 53 pct. Men succesen på søvejen kræver at infrastrukturen på land følger med. Derfor er det glædeligt at Andreas Steenberg bakker op om vores arbejde for dette.«

gs

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.