Farten skal ned til 40 kilometer flere steder i Norddjurs

Enigt felt af politikere ventes at stå bag en række konkrete forslag.

Artiklens øverste billede
Ørsteds bymidte er et af de steder, hvor en ny 40 kilometers fartgrænse kan ventes at blive sat i spil fra kommunens side. Foto: John Pedersen

Mange års ønske om at få skabt større sikkerhed i trafikken i Norddjurs ser nu omsider ud til at kunne blive til virkelighed.

Formand for Teknik- og Miljøudvalget i Norddjurs, Jens Meilvang (LA) ser frem til, at de kommunale ønsker kommer frem i første række, når trafiksikkerheden tilsiger, at der på strækninger skal sættes en øvre grænse ved 40 kilometer i timen.

Og ikke blot som en anbefalet hastighed, men med de restriktioner, der giver bøde og gerne et klip i kørekortet ved overtrædelse.

Det er nye toner fra staten, ved transportminister Benny Engelbrecht (S), der nu lægger op til, at kommunerne før et større spillerum i forhold til den indflydelse som den lokale politimyndighed traditionelt har haft.

Vi har mange steder i Norddjurs, hvor vi finder at trafiksikkerheden er udfordret.

Jens Meilvang, formand for Miljø- og Teknikudvalget

Det er en konkret afgørelse truffet af Transportministeriet sidste år, hvor Københavns Kommune fik medhold i en retslig tvist hvor modparten var Københavns Politi.

Det var den første afgørelse i en sag af den type og allerede umiddelbart efter afgørelsen meldte ministeren ud, at han så sagen af principiel stor betydning i fremtidige tilfælde, hvor kommune og politi har en forskellig opfattelse af det meningsfyldte i at sætte hastigheden ned til 40 kilometer på en konkret strækning i kommunen.

Nu er sagen så på den kommunale dagsorden landet over på foranledning af transportminister Benny Engelbrecht.

På udvalgsmøde i denne uge

I Norddjurs er sagen sat på udvalgsdagsorden i denne uge og Jens Meilvang vil lægge op til, at Norddjurs Kommune sender et positivt høringssvar.

»Vi har mange steder i Norddjurs, hvor vi finder at trafiksikkerheden er udfordret så meget, at det eneste rigtige vil være at sætte farten ned til 40 kilometer som højst tilladte hastighed,« siger Jens Meilvang.

Udvalgsformanden har en stribe lokaliteter på sin pænt lange liste og den omfatter både flere landsbyer og stræk i kommunens lidt større byer.

Nu skal der naturligvis ske en konkret prioritering hvor forvaltningen bidrager med sine synspunkter, men Jens Meilvang er ikke i tvivl om, at det ender ud med at hastigheden bliver sat ned til de 40 kilometer flere steder i Norddjurs Kommune og dermed få skabt større sikkerhed ved at færdes i trafikken ikke mindst for de svagere eller bløde trafikanter.

Forsøgsordning i Ørsted

I Ørsted har der været lidt af en prøvesag kørende, hvor politiet gik med til en ordning, hvor der blev indført en 40 kilometers hastighed ned gennem dele af midtbyen ad Rougsøvej.

Men det var kun en anbefalet hastighed og ikke en grænse, der kunne give bøde eller klip i kørekortet, hvis trafikanterne valget at se stort på tavlerne med de 40 kilometer påtrykt.

”Det er efter min mening ikke for meget at sige, at vi som kommunal vejmyndighed har haft meget svært ved at overbevise politiet, når vi meldte ind med vores ønsker om at få indført en grænse ved de 40 kilometer”, konstaterer Jens Meilvang.

Med afgørelsen fra Københavns Kommune er politiet stadig på banen og skal nikke ja til et kommunalt ønske om at indføre en 40 kilometers hastighedsgrænse på en strækning.

Men som transportminister Benny Engelbrecht har udtrykt det, så er der lagt op til, at kommunerne får et større råderum – og politiet en mindre rolle at spille.

Altså det bliver vanskeligere for politiet at afvise et kommunalt, velbegrundet ønske om at skabe en bedre trafiksikkerhed.


Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen