Urimelige parkeringsforhold kostede bilisterne dyrt: Nu skal de have deres penge tilbage

Overbetalte penge bliver nu refunderet af parkeringsselskabet Apcoa.

Artiklens øverste billede
Stockfoto: Adobe Stock

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at parkeringsselskabet Apcoa har haft en urimelig betalingsmetode på flere af selskabets parkeringspladser og derfor tilbagebetaler Apcoa nu de penge, som er blevet opkrævet for meget, oplyser Forbrugerombudsmanden.

Det drejer sig om forbrugere, som i perioden fra den 16. november 2017 til den 17. februar 2020 har betalt beløb ud over timetaksten for parkering på følgende af Apcoas 16 parkeringspladser.

  • 0122: Løvenørnsgade 12, 8700 Horsens
  • 0304: Grønnegade Nord, 7400 Herning
  • 0337: Lautrupsgade, 2100 København Ø
  • 2485: Nyropsgade 6, København V
  • 2860: Dytmærsken 9, 8900 Randers
  • 2955: Dæmningen 23, 7100 Vejle
  • 3018: Otto Busses Vej 5A, 2450 København SV
  • 3034: Kajakvej ved Havnepladsen, 2770 Kastrup
  • 3190: Scandic Jacob Gade, 7100 Vejle
  • 3394: Europaplads 16, 8000 Aarhus C
  • 3490: Thit Jensens Gade 1-34, 8000 Aarhus C
  • 3635: Ny Banegårdsgade 46, 8000 Aarhus C
  • 5077: Dampfærgevej 8-10, 2100 København Ø
  • 9500: Kjellerups Torv 10-22, 9000 Aalborg
  • 9548: Strynøgade 5-7 P-kælder, 2100 København Ø

Sådan skriver Forbrugerombudsmanden om den urimelige overbetaling:

»Parkering på de 16 Apcoa-parkeringspladser kostede en timetakst per påbegyndt time. Forbrugerne betalte med kort i betalingsautomaterne, men skulle vælge et beløb ved at klikke på forskellige værdiknapper på skærmen, fx 2 kroner, 5 kroner, 10 kroner eller 20 kroner. Oversteg det valgte beløb timetaksten for et helt antal timer, trak Apcoa hele det valgte beløb fra betalingskortet, men gav kun forbrugeren ret til parkering i det hele antal timer. Det overskydende beløb udløste altså ikke mere parkeringstid. Betalingskortautomaterne virkede således på samme måde som automater, der modtog kontant betaling uden at kunne tilbagebetale, hvis forbrugerne ikke havde lige penge.«

Apcoa oplyste ikke tilstrækkeligt om forholdene, og forbrugerne ville derfor ikke nødvendigvis opdage, at de havde betalt beløb, der ikke udløste parkeringstid, lyder kritikken.

Ifølge selskabet benytter man ikke længere denne betalingsmetode, og man forsøger nu at gøre kunderne, som har betalt for meget opmærksomme på, hvordan de kan søge tilbagebetaling.

Det kan ske via dette link: Tilbagebetaling af p-afgift

jn

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen