DR har solgt John Dillermand til Spanien

Den populære og kontroversielle børne tv-serie om John med verdens største dillermand og hans eventyr er blevet solgt til spansk streamingtjeneste.

Artiklens øverste billede

Den populære, men også kontroversielle tv-figur fra DR Ramasjang, John Dillermand, skal på udenlandseventyr. Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien for de 4-8-årige, der handler om John med verdens længste dillermand, der både får ham i ballade og redder dagen, er nemlig solgt til den spanske streamingtjeneste Filmin, hvor han i en spansk udgave som ’Juan Pilila’ skal brede budskabet blandt spanske børn, at alle mennesker er forskellige, og man skal acceptere, hvem man er.

Karakteren har været omdiskuteret, siden serien første gang løb over tv-skærmene tilbage i januar. Flere blev forarget over ’dilleren’, der var i centrum, og Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt gik blandt andre ud på Twitter og undrede sig højlydt:

»Ja, de hellige vil nok kalde mig sart og sige, jeg ikke har ret til at gå på kompromis med ytringsfriheden og la la la … Men er jeg den eneste, der finder det forkasteligt, at børn skal synes, det er sjovt at se på voksnes tissemænd på DR Ramasjang?« skrev han.

Manden bag den kontroversielle karakter er animatoren Jacob Ley, der også lægger stemme til karakteren, og her ses til årets Zulu Awards. Arkivfoto: Anthon Unger.

Men John Dillermand-serien, der trods kontroversen har været populær blandt seere, er ikke en seksualiseret karakter, men i virkeligheden en måde at udbrede budskabet om, at alle er forskellige, og at man skal acceptere sin krop, som den ser.

»Serien er skabt i samarbejde med børnepsykologer og en række organisationer, og har i vores brugertests vist sig at få børn til at forholde sig til egen krop, ligesom de begynder at tale om situationer, hvor de har måttet stå ved sig selv. Det er lykkeligt for os, at en streamingtjeneste som Filmin deler vores ambition med serien, og vi glæder os til at følge seriens videre rejse ud i verden,« siger Ramasjang-redaktør Niels Lindberg.

I forbindelse med salget til et internationalt publikum har DR lavet en særlig guide til markedsføring og sprogversionering, der sikrer, at der bliver talt om John Dillermand, som det har været hensigten fra Ramasjang og det private produktionsselskab Made By Us, som har udviklet og produceret animationsserien for DR.

sbl

Læs også

Del artiklen