Take away-gigant lancerer nyt supermarked: Lover levering af dagligvarer inden for 30 minutter

Tirsdag åbnede take away-giganten Wolt sit første danske supermarked, hvor danskerne frem over kan bestille dagligvarer enten til udbringelse eller afhentning.

Artiklens øverste billede
Udbringningsfirmaet Wolt lancerede tirsdag et nyt online-supermarked i Aalborg som det første af flere Wolt Markets i Danmark. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix)

De karakteristiske lyseblå bude med Wolt-logoet på tøj og tasker er efterhånden et velkendt fænomen i de større danske byer.

Men ud over at levere tømmermændsburgere eller bringe restaurantmad hjem i stuerne, slår den finsk-baserede take away-gigant Wolt nu dørene op for et nyt supermarkedskoncept i Danmark.

Tirsdag åbnede det første Wolt Market i Aalborg, men det er ikke et supermarked, som vi kender det - og det ikke muligt at smutte forbi fra gaden og handle ind. I stedet er der tale om et online-supermarked, hvor man kan bestille sine varer gennem Wolt-app’en og enten hente dem selv eller få det bragt ud til døren af et bud.

Vi arbejder på, at når vi når jul, så har vi butikker i landets fire største byer.

Mikkel Freiesleben, direktør Wolt Market

En form for hybrid mellem et lager og en dagligvareforretning forklarer Mikkel Freiesleben, direktør i Wolt Market, til Lokalavisen.dk og gør samtidig status på første åbningsdag.

»Første dag har været fremragende. Vi har haft en masse glade kunder allerede fra vi åbnede kl. 10.00, og så her henad aftenen er der kommet mere run på,« siger han.

Dagligvarer, som man kender dem

I Wolt Market vil man kunne købe dagligvarer, som man kender dem fra de klassiske supermarkeder, og så slår supermarkedet sig op på at kunne levere varerne inden for 30 minutter, forklarer direktøren.

»Vi sætter en leveringsradius i app’en, og den er sat til fem kilometer fra butikken for nuværende. Vi justerer til, som vi får flere butikker i de enkelte byer,« forklarer han.

Wolt Market kommer til at have de dagligvarer, man kender fra et klassisk supermarked, og det er ifølge Mikkel Freiesleben et spørgsmål om hele tiden at have de relevante varer.

»Jo flere varer, vi har, jo flere ting køber kunden. Og vi kan se, at det ikke bare er en six-pack og en pose chips. Frugt og grønt er populært, og ja, toiletpapir. Alt det, du ville købe, hvis du var nede og handle i et supermarked,« siger han til Lokalavisen.dk.

Wolt Market er allerede etableret i hjemlandet Finland, og der fart på for online-supermarkedet, der i denne uge også har åbnet i Estland, Ungarn og Tjekkiet ifølge direktøren.

Og Wolt Market udvider i hastigt tempo herhjemme også. I løbet af de næste to uger åbner de to butikker i København, og så kan aarhusianere og odenseanerne også godt begynde at se frem til, at få supermarkedsvarer ind på Wolt-app’en, afslører direktøren.

»Vi arbejder på, at når vi når jul, så har vi butikker i landets fire største byer,« siger Mikkel Freiesleben. Han kan dog for nuværende ikke blive mere konkret på, hvornår butikkerne i Aarhus og Odense går online.

Wolt har været i Danmark siden 2017, og virksomheden blev grundlagt i Helsinki, Finland tilbage i 2014.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen