Ry Feriepark er ikke skidt for trafikken på Klostervej - tværtimod
En ny analyse fra Rambøll konkluderer, at Ry Feriepark ikke vel øge trafikbelastningen på klostervej. Til gengæld vil ferieparken mindske genen fra turisttrafikken betydeligt.

I en ny analyse konkluderer konsulentvirksomheden Rambøll på baggrund af oplysninger fra Holmens Camping, dispositionsforslaget fra Landal Greenpark og trafiktællinger fra Skanderborg Kommune, at en omdannelse af Holmens Camping til Ry Feriepark ikke vil give mere trafik på Klostervej.
Samtidig konkluderes det i rapporten, at turisttrafikkens genevirkning for borgerne i området og langs Klostervej vil blive væsentlig mindre, fordi trafikken med campingvogne reduceres markant.
I forbindelse med udarbejdelsen af rapporten har Rambøll taget udgangspunkt i de eksisterende forhold og den forventede turgenerering både i og udenfor højsæson.
Tung trafik mindskes
Analysen viser, at Holmens camping i højsæsonen genrerer 397 ture om dagen og i lavsæsonen 244 ture om dagen, mens Ry Feriepark forventes at generere 402 ture om dagen i højsæsonen og 210 ture om dagen i lavsæsonen.
»Ry Feriepark vil samlet set genere det samme antal eller lidt færre ture pr. dag i både højsæson og uden for højsæson. Dette er tilfældet på trods af, at det i beregningerne er forudsat, at gæsterne i ferieparken foretager væsentligt flere ture (4,5 ture/dag svarende til et parcelhus) om dagen end campingpladsens gæster. Derudover forventes der også flere endagsbesøgende med aktiviteter i relation til Gudenåen ved realisering af Ry Feriepark,« konkluderer Rambøll.
Analysen anbefaler samtidig, at trafik-sanere Klostervej for eksempel ved at lave vejen om til en 2-minus-1-vej, hvor der er én vejbane og bred vejkant i begge sider, samt sætte hastigheden ned til 40 km. i timen på hele strækningen.