Salling Group og Rema indfører købsloft på denne fødevare: Så mange må du købe
På grund af fald i leverancer og stigning i pris som følge af Ukraine-krigen, indfører flere danske supermarkeder nu et loft over, hvor meget madolie, der må købes pr. person.
- Få de seneste nyheder direkte i din indbakke – modtag vores daglige nyhedsbrev.
- Tip os – hvis du har en god historie.
- Følg Lokalavisen.dk på Facebook - klik her.
Krigen i Ukraine påvirker direkte den danske forbruger, det er efterhånden alment kendt. Fra onsdag indføres endnu et tiltag, der vil ramme danske handlende direkte.
Supermarked-giganten Salling Group indfører per dags dato nemlig et loft over, hvor meget madolie, det er muligt at købe i butikkerne Netto, Bilka og Føtex.
Det bekræfter pressechef i Salling Group, Jacob Nielsen, over for Lokalavisen.
»Ja. Vi sætter et maksimum på køb af solsikke- og rapsolie. Tre styks pr. kunde,« siger Jacob Nielsen.
Ukraine er en af verdens største producenter af solsikkeolie, og den russiske invasion af landet har dermed også angrebet forsyningskæderne for solsikkeolien, som blandt andet bruges til friturestegning. Det har skævvredet udbuddet i forhold til efterspørgslen, skubbet prisen i vejret og samtidig skabt stor efterspørgsel på andre madolier som rapsolie.
Vi kunne også vælge at sætte prisen op, og det ville tage toppen af efterspørgslen, men det vil vi ikke.
Madolier er den vare, der er steget tredjemest i pris - kun overgået af gas og elektricitet - i februar 2022 set i forhold til året før. Prisen er steget med 41 procent, viser en oversigt, som Jyske Bank har sendt til Lokalavisen.
Det har for flere uger siden haft konsekvenser i Tyskland, hvor man flere steder har pillet friturestegte fritter af menukortet og i øvrigt også begrænset mængden af madolie, der kan købes.
Restaurationsbranchen hamstrer
Grunden til, at Salling Group nu indfører et loft over, hvor meget solsikke- og rapsolie, hver enkelt forbruger kan putte i kurven, er ifølge Jacob Nielsen, at de har oplevet en voldsom efterspørgsel fra erhvervsdrivende i restaurationsbranchen.
»Vi oplever særligt erhvervsdrivende og restauratører købe stort ind, fordi det skal være billigt. Derfor er det nødvendigt at sætte maksimum. Det er ikke noget, vi se som alarmerende, for vi har skam varer nok, men det kræver bare, at man handler ind som normalt,« siger pressechefen.
Horesta, der er brancheforening for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, kan ikke bekræfte, at der skulle være et problem med leverancer af madolie til restauratører. Fødevarechef Tine Skriver peger på, at det er naturligt, at restauratører forsøger at finde sine varer til billigst muligt.
Hun har ikke hørt, at der skulle være tale om hamstring af madolie fra restauratører.
»Men jeg vil sige sådan, at det ikke er hensigtsmæssigt, at restauranter og lignende handler ind i detailsupermarkeder. For distributionssystemet er ikke gearet til at skulle levere til restauranter. Og så vanskeliggør det derudover de krav, der er til fødevarers sporbarhed,« siger hun.
Løber ikke tør
Hos Netto, Bilka og Føtex er det én type solsikke- og rapsolie, der får loft over køb. Salling Solsikkeolie og Salling Rapsolie, der står til 17 kroner og 30 øre bliver begrænset. Ifølge Jacob Nielsen kan man sagtens købe mere af andre typer, men de koster op til ti kroner mere pr. liter.
Man skal heller ikke være bekymret for, at Salling Groups supermarkeder løber tør foreløbigt, siger han.
»Vi har en masse på lager til den kommende tid. Vi kunne også vælge at sætte prisen op, og det ville tage toppen af efterspørgslen, men det vil vi ikke. Det skal være tilgængeligt for alle, og vi ønsker at sælge så billigt som muligt til vores kunder, derfor sætter vi begrænsning på,« siger Jacob Nielsen fra Salling Group.
Også i Rema 1000
Hos den norske discountkæde Rema 1000 har der siden 22. april også været en begrænsning på, hvor meget madolie en enkelt forbruger kan købe ad gangen. Det fortæller kommunikationschef Jonas Schrøder til Lokalavisen.
»Her startede vi med at sige, at på en liter solsikke- og rapsolie er det maksimum tre flasker pr. kunde,« forklarer han.
Ligesom Salling Group har Rema 1000 også oplevet en hamstring af madolie fra restauratører som eksempelvis grillbarer, men det er ifølge kommunikationschefen ikke alene derfor, at rationeringen indføres.
»Det har vi enkelte eksempler på, men det er mere på grund af leveranceudfordringer. Når der leveres mindre olie, så kommer der færre forsendinger. Vi sætter et maksimum, så der er nok til alle,« forklarer han.
Der er for nuværende hos Rema 1000 ikke begrænsninger på andre fødevarer - på nær ved tilbud som normalt - og der er heller ikke nogen forlydender om, hvor længe rationeringen af madolie vil fortsætte, forklarer Jonas Schrøder.
Det samme gør sig gældende hos Salling Group, forklarer Jacob Nielsen.