100 spritnye DSB-toge til 20 milliarder er forsinket

Leverancen af 100 el-togsæt fra den franske togproducent Alstom forventes modtaget op mod et halvt år efter den oprindelige tidsplan, oplyser DSB. »Vi har fået en rigtig god start på samarbejdet med DSB om Coradia Stream,« lyder det fra den franske togproducent.

Artiklens øverste billede
DSB S-tog (øverst) og DSB IR4-togsæt ved Nordhavnen station bliver erstattet af nye eltoge. Arkivfoto: Jens Dresling

Det er en kombination af flere faktorer, der ændrer tidsplanen for togleverancen, lyder det fra DSB i en pressemeddelelse. Her skyldes forsinkelsen ifølge DSB bl.a. en »række ændringer på togets design, som er nødvendige, for at Danmark modtager de optimale togsæt i forhold til behovet,« lyder det.

Derudover kommer en generel usikkerhed med forsyninger verden over, som altså har sat projektet bagud i forhold til planen.

Oprindeligt skulle de nye el-togsæt have været sat i drift i december 2024 – hvilket nu er ændret til medio 2025.

»Det er ikke unormalt, at indkøbsprojekter i denne størrelsesorden får justeret tidsplanerne. Med den ekstra tidsramme, der tager højde for de nævnte udfordringer, er der den rette tid og luft til, at Alstom kan levere togsættene som forudsat og DSB kan modtage og idriftsætte dem bedst muligt,” siger direktør for Strategi & Togmateriel Jürgen Müller i en pressemeddelelse.

»Vi har fået en rigtig god start«

Det var franske Alstom, der under den tidligere VLAK-regering, vandt udbuddet om at skulle levere eltog til en samlet værdi inklusiv vedligehold på op mod 20 milliarder kroner.

Og til trods for at danskerne nu først kan tage de nye eltoge i bruge et halvt år senere, så fremhæver den franske togproducent et godt samarbejde med DSB.

»Vi har fået en rigtig god start på samarbejdet med DSB om Coradia Stream, og arbejdet skrider godt frem. Vi er overbeviste om, at vi sammen med DSB leverer et innovativt og driftssikkert tog til danskerne med høj passagerkomfort,« udtaler Emmanuel Henry, administrerende direktør i Alstom Danmark i pressemeddelelsen.

Det er planen, at Coradia Stream el-togsættene skal afløse DSB’s nuværende IC3- IR4- og IC4-tog, og de skal udgøre rygraden i landsdelstrafikken, ligesom de vil blive indsat i dele af den regionale trafik. Maks hastigheden på det nye eltoge er 200 km/t.

Læs også

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.