Danskere udsat for NemID-svindel kan nu få erstatning
Nu kan borgere ansøge om kompensation, hvis de har været udsat for NemKonto-svindel, og eksempelvis har fået deres løn eller offentlige ydelser omdirigeret til en svindlers bankkonto.
- Få de seneste nyheder direkte i din indbakke – modtag vores daglige nyhedsbrev.
- Tip os – hvis du har en god historie.
- Følg Lokalavisen.dk på Facebook - klik her.
Fra i dag af - 1. august - kan ofre for NemKonto-svindel ansøge om kompensation, hvis de er blevet franarret udbetalinger på baggrund af svindel med NemKonto.
Og de første seks måneder af kompensationsordningens levetid - det vil sige frem til 31. januar 2023 - kan borgere endda søge om kompensation med 10 års tilbagevirkende kraft.
Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.
»Det er vigtigt for os, at alle borgere har tillid til og føler sig trygge ved at bruge NemKonto. Selvom det er en meget lille andel, der rammes, tager vi alle tilfælde af svindel alvorligt. Identitetstyveri og svindel er en voldsom og ubehagelig oplevelse, som også kan have økonomiske konsekvenser. Derfor at vi glade for nu at kunne hjælpe med kompensation, hvis man er blevet franarret sin retmæssige ydelse, såsom løn- eller pensionsudbetaling,« siger direktør for Digitaliseringsstyrelsen, Tanja Franck.
Borgere, der er blevet svindlet, har typisk oplevet identitetstyveri af deres NemID-oplysninger. Her har svindlerne typisk fået ændret i de ramtes NemID-oplysninger eller ændret ofrenes NemKonto til en bankkonto, de kontrollede. Det har betydet, at udbetalinger såsom løn, børnepenge og folkepension er blevet udbetalt til en bankkonto, svindlerne har valgt.
Skal man ansøge om kompensation ved svindel, skal man kunne dokumentere en politianmeldelse, samt at man har været berettiget til udbetalingen.
am