Godt nyt til de små trafikanter: Mini-letbanen kører igen

Det er ikke kun på de aarhusianske sporveje, at Letbanen nogle gange bliver ramt af nedbrud. I Egå i det nordlige Aarhus har Modelparken Danmarks mini-letbane stået stille den seneste tid. Nu kører den igen til stor glæde for parkens frivillige minitogs-entusiaster.

Artiklens øverste billede
Mini-letbanetoget blev bygget som et fællesprojekt af foreningens medlemmer i forbindelse med indvielsen af letbanen i Aarhus i 2017. Det er et af parkens mest populære minitog. Privatfoto: Modelparken Danmark.

Aflyste afgange er trælse. Det gælder også i Modelparken Danmark, hvor det populære mini-letbanetog i de seneste tre uger har stået helt stille. Det er dog hverken lynnedslag, våde blade eller varmen, der har været skyld i, at det lille tog gik i stå.

»Vi har ventet på, at vi kunne skaffe de rigtige batterier hjem, men nu kører den igen og fungerer, som den skal,« siger suppleant i foreningen Modelparken Danmark, Michael Nielsen.

Han er en af 90 frivillige jernbaneinteresserede, der sammen driver modelparken i Egå. De kan nu glæde sig over, at den lille letbane igen er ude af garagen. Det er nemlig med tiden blevet et af parkens mest populære minitog.

»Børnene er meget glade for bamsetoget, som har et bamsehoved foran. Det var meget populært i starten, men så kom letbanetoget. Det viste sig faktisk at være ligeså populært som bamsetoget. Det har været meget sjovt at se. Det er derfor også de to tog, vi oftest hiver frem på køredage,« siger Michael Nielsen.

Hvert eneste tog har en historie, fordi folk har bygget et tog, som de på en eller anden måde kan forholde sig til.

Michael Nielsen, Modelparken Danmark

Foreningens medlemmer har omkring 14 mini-lokomotiver i alt. Dem har de selv bygget eller købt, og hver søndag mellem påske- og efterårsferien har parkens gæster mulighed for at komme forbi og få en tur. Selvom togene er små, kan både børn og voksne sidde på dem, og derfor er det langt hen ad vejen ligesom at køre i et rigtigt tog.

»Vi har et rigtig fint udbygget signalsystem, så vi faktisk kører, som man gør på de rigtige baner. Altså med blokopdelinger og signaler der samtidig sørger for, at der ikke er to tog, der kan køre op bagi hinanden. Nu kører vi jo ikke så hurtigt, så det er der ikke den store fare for, men vi gør meget ud af, at det hele ser ud som i virkeligheden.«

Drevet af frivillige

Mini-letbanetoget blev bygget som et fællesprojekt af foreningens medlemmer i forbindelse med indvielsen af letbanen i Aarhus. De resterende tog er dog ejet og/eller bygget af de enkelte medlemmer. Det betyder, at det forskelligt, hvilke tog der bliver kørt frem, afhængigt af, hvilket personale der er tilstede på dagen.

»Hvert eneste tog har en historie, fordi folk har bygget et tog, som de på en eller anden måde har knyttet sig til.«

Langt størstedelen af togene i Modelparken Danmark er elektriske. Disse tog kan børn på udvalgte dage få lov til selv at styre i rollen som lokomotivfører. Parken byder dog også på fem damplokomotiver. De er meget omstændige at køre, og derfor bliver de som udgangspunkt kun kørt af de frivillige, der ejer damptogene.

Mini-letbanetoget blev bygget som et fællesprojekt af foreningens medlemmer i forbindelse med indvielsen af letbanen i Aarhus i 2017. Det er et af parkens mest populære minitog. Privatfoto: Modelparken Danmark.

»Det er ikke altid de samme tog, der kører, når man besøger parken. Som regel er der dog et eller to damptog, man kan få lov at køre i i parken.«

Foreningen Modelparken Danmark drives udelukkende af frivillige minitogs-entusiaster. Ifølge Michael Nielsen er det et bredt udsnit af den danske befolkning fra mange forskellige fag, unge og gamle, mænd og kvinder.

»Der er altid nogle, der kan byde ind med noget. På køredage er det dog mest pensionistholdet så at sige. Omtrent halvdelen af medlemmerne er pensionister, og resten er yngre folk. Vi gør selvfølgelig en hel del ud af at tænke på den næste generation.«

Børneloppemarked

Foreningen er forholdsvis lille, og derfor er økonomien også beskeden. Af samme grund forsøger medlemmerne aktivt at lokke folk til og at skabe interesse for modelparken. Den 7. august afholder foreningen eksempelvis et børneloppemarked.

»Det gør vi to gange om året. Det er meningen, at folk skal komme med ting, der relaterer til børn, legetøj og så videre, og stille deres egen bod op på pladsen. Det betyder jo forhåbentlig, at der kommer lidt flere mennesker de dage.«

Indgangen er altid gratis. Gæsterne skal dog – ligesom på landets andre sporveje – købe billet for at køre med tog. Pengene går dog ikke til medlemmerne selv.

»Af de billetindtægter vi har, går størstedelen til faste udgifter såsom husleje og strøm. Det betyder også, at vi virkelig må være varsomme med, hvordan vi markedsfører os, fordi der ikke er så mange penge til den slags. Så det er mest via hjemmesiden og Facebook. Jeg har også fornøjelsen af at lave et kvartalsskrift med billeder i, som vi sender ud til medlemmerne på pdf-filer. Det er en måde at holde en god kontakt til medlemmerne.«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.