Her kan bilister ikke undgå glas på kørebanen: Asfalten består nemlig af det

Teknik og Miljø har lagt en ny type asfalt, som blandt består af glas.

Artiklens øverste billede
Kører man på Emiliedalsvej i Højbjerg, er det på en helt ny type asfalt. Foto: Teknik og Miljø, Aarhus Kommune

Normalt vil man som bilist nok sørge for at undgå glas på kørebanen, men i Højbjerg bliver det i den østlige del af Emiliedalsvej i Højbjerg, som ligger syd for Aarhus, ualmindeligt svært. For her er der lagt en ny type asfalt, som blandt andet består af glas.

Det oplyser Teknik og Miljø i en pressemeddelelse.

Kommunen har længe efterspurgt mere bæredygtige alternativer til det klassiske asfaltslidlag. Entreprenørvirksomheden NCC har taget udfordringen op og fremstillet den nye asfalt, hvor størstedelen af de granitskærver, som fragtes ned fra Norge og Sverige, er erstattet med knust vinduesglas fra Danmark.

»Hvis vi skal være en klimaneutral storby, må vi tænke i alternative løsninger. Så når vinduesglas er lige så godt som granit, skal vi selvfølgelig spare på råstoffer og brændstof og i stedet undersøge, hvad vi har tæt på,” siger rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang (KF), i pressemeddelelsen.

Her er den nye type asfalt blevet lagt. Kort: Aarhus Kommune

Prisen er ifølge rådmanden den samme som ved almindelig asfalt, hvilket glæder rådmanden:

»I en tid med stigende materialepriser er det helt fantastisk, at vi kan samarbejde om kreative løsninger, der gør det muligt for os stadig at træffe bæredygtige valg.«

Mandag blev det nye produkt lagt ud på den østlige del af Emiliedalsvej i Højbjerg. Strækningen fra Oddervej og ned til den første rundkørsel har fået helt almindelig asfalt. På den måde kan kommunen og NCC sammenligne holdbarheden, fremgår det af pressemeddelelsen.

Det er første gang, at den nye type asfalt med iblandet vinduesglas bliver lagt på offentlig vej. Siden 2013 har NCC nemlig haft asfalt med knust glas liggende på P-pladsen ved deres fabriksanlæg i Kolding:

»Denne type asfaltbelægning viser ingen tegn på at være mindre slidstærk end den almindelige. Og nej, vi har heller ikke flere punkteringer end normalt,« lyder det fra Bjarne Bo Lund-Jensen, produktchef i NCC Industry, i pressemeddelelsen.

Glas er imidlertid ikke den eneste nye ingrediens i asfaltblandingen. Normalt indeholder asfalt stenmel, som fremstilles af knust granit. I den nye asfalt har man i stedet brugt fyldsand, som er fremstillet hos Kredsløb i Lisbjerg. Fyldsandet består af knuste byggematerialer fra Aarhus og omegn.

»Der er både pres og mangel på jordens resurser, og derfor er det vigtigt, at vi hele tiden tænker genanvendelse og genbrug ind, hvor det er muligt og giver mening. Det gælder lige fra mindre enkeltprodukter til infrastruktur og anlægsprojekter som dette, hvor genanvendelsen af aflagt vinduesglas fremfor granit kommer særligt til sin ret,« forklarer Lene van der Raad, der er chef for Genbrug i Kredsløb, i pressemeddelelsen.

Det taler vi om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få tophistorier fra hele landet. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

jwh

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.