Hospital erkender: 86-årig kvinde var berettiget til patientbefordring

Personalets afslag på patientbefordring, begrundet i 'at Hanne Trier Sørensen ikke hørte til Skejby', er ikke en begrundelse for afslag på at bestille en patientbefordring, understreger ledelsens på Akutafdelingen på Skejby Sygehus.

Artiklens øverste billede
Aarhus Universitetshospital i Skejby. Pressefoto: AUH

Adresseavisen har forelagt Hanne Trier Sørensens kritik af det forløb, hun var igennem på Akutafdelingen på Skejby Sygehus 6. august via Pressechef Lars Elgård Pedersen, Aarhus Universitetshospital.

Vores vurdering er at Hanne Trier Sørensen, den pågældende nat, var berettiget til en patientbefordring da hun skulle hjem – en patientbefordring som personalet skulle have bestilt til Hanne Trier Sørensen.

Ledelsen af Akutafdelingen på Skejby Sygehus

Akutafdelingens ledelse understreger i sit svar, »at Hanne Trier Sørensen, den pågældende nat, var berettiget til en patientbefordring da hun skulle hjem – en patientbefordring som personalet skulle have bestilt til Hanne Trier Sørensen.«

Her følger svaret i sin helhed:

»Akutafdelingen beklager Hanne Trier Sørensens oplevelse vedr. manglende patientbefordring efter behandling for næseblod i vores afdeling den 6. august.

Vores vurdering er at Hanne Trier Sørensen, den pågældende nat, var berettiget til en patientbefordring da hun skulle hjem – en patientbefordring som personalet skulle have bestilt til Hanne Trier Sørensen. Personalets afslag, på patientbefordring, begrundet i, »at Hanne Trier Sørensen ikke hørte til Skejby«, er ikke en begrundelse for afslag på at bestille en patientbefordring.

Afdelingsledelsen er glade for at høre, at Kørselskontoret i Region Midtjylland, har refunderet Hanne Trier Sørensen udlæg for taxaturen hjem, hvilket bekræfter at Hanne Trier Sørensen var berettiget til patientbefordring, da hun skulle hjem efter endt behandling den 6. august kl. 03.00.

Afdelingsledelsen skal endnu engang beklage Hanne Trier Sørensens oplevelser, der har ført til, at vi sikrer os, at vores personale er ajour med reglerne omkring patientbefordring, således at vi forhåbentlig sikrer os, at ingen patienter oplever det samme som Hanne Trier Sørensen.«

Ledelsen på Skejby Sygehus beklager nu overfor Hanne Trier Sørensen, at der ikke blev bestilt patientbefordring til hendes hjemtur fra sygehuset klokken 03 om natten lørdag 6. august. Foto: Lars Norman Thomsen


Fint samarbejde

Adresseavisen har også spurgt hos Syddjurs Kommune, hvornår man her bliver orienteret, hvis en borger på 86 år i en sen nattetime kommer hjem fra hospitalet i en taxa?

Hvis der er tale om en borger som sendes hjem fra sygehuset, og kommunen skal ind over, vil kommunen altid blive kontaktet af sygehuset lige meget hvornår på døgnet det er.

Pressechef Ole Bjarke Nielsen, Syddjurs Kommune

Adresseavisen har spurgt Syddjurs Kommune således:

- Bliver den aktuelle afdeling ikke orienteret om, at en ældre dame på 86 er blevet kørt hjem fra Skejby i en sen nattetime efter endt behandling? At vedkommende bor alene? Hanne Trier Sørensen får ikke hjælp fra Syddjurs Kommune – men derfor kan det alligevel undre, hvis ikke Syddjurs Kommune bliver orienteret om det skete?

Pressechef Ole Bjarke Nielsen, Syddjurs Kommune, svarer tilbage i en mail:

»Hvis der er tale om en borger som sendes hjem fra sygehuset, og kommunen skal ind over, vil kommunen altid blive kontaktet af sygehuset lige meget hvornår på døgnet det er. I Syddjurs Kommune har vi bl.a. akutteamet i sygeplejen, som arbejder i hele døgnet og som vil koordinere udskrivelsen fra sygehuset.«

»Hvis der, som i dette tilfælde, er tale om en borger, som ikke modtager hjælp af Syddjurs Kommune eller som heller ikke skal have hjælp efter udskrivelse, vil vi ingen information få. Det er således sygehuset, som skal give kommunen besked, hvis de vurderer, at der er behov for hjælp i forbindelse med en hjemsendelse. Syddjurs Kommune har gode erfaringer med at med modtage besked fra sygehuset om hjemsendelser, sådan at sygeplejen kan levere hjælp.«

Det taler vi om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få tophistorier fra hele landet. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.