Pengene værd? 140.000 kroner for seks sms'er

Aarhus Kommune har brugt 138.784,75 kroner på at lægge sensorer i cykelstier. Sensorerne kan fortælle cyklister, hvad temperaturen er.

Artiklens øverste billede
Det er vejr, som det her, som sensorerne skal advarer cyklister i Aarhus om - men kun 1.000 har tilmeldt sig. Arkivfoto: Finn Frandsen

Seks cykelstier ind mod Aarhus er denne vinter blevet udstyret med i alt 40 sensorer, der kan måle asfaltens temperatur. 

Temperaturmålingerne er koblet op på en ny sms-service, som interesserede cyklister kan tilmelde sig, hvis man på kolde vinterdage gerne vil vide, om cykelstien er god at køre på eller ej, skriver TV2 Østjylland.

’Du behøver altså ikke længere overveje, om vejret tvinger dig til at lade cyklen stå – den overvejelse kan du overlade til os,’ som kommunen selv skriver om projektet på sin hjemmesiden. 

+1000 tilmeldte

Men hvordan er det så gået med projektet, der har været i gang siden december? 

Der er 1.061 borgere, der har tilmeldt sig sms-servicen. I forsøgets levetid er der seks gange udsendt sms’er, skriver TV2 Østjylland. 

Det har været sms’er, der har opfordret folk til at tage cyklen. 

Projektet har i alt kostet 138.784,75 kroner. Det er den totale pris inklusiv indkøb af udstyr og arbejdstimer, oplyser Teknik og Miljø. 

Ikke imponeret

Byrådsmedlem i Aarhus Henrik Arens, tidligere medlem af Nye Borgerlige og nu løsgænger, er ikke imponeret over forsøget. 

»De fleste af os kan godt finde ud af at kigge ud af vinduet og se, om der er frost og sne. Så jeg synes simpelthen bare ikke, det er et vigtigt projekt. Især ikke i et år med store besparelser hele vejen rundt,« siger Henrik Arens til TV2 Østjylland. 

Spørgsmål: Er det ikke meget flot med over 1.000 tilmeldte cyklister? 

»Næh, det synes jeg egentlig ikke, byens størrelse taget i betragtning,« siger løsgængeren.

Spørgsmål: Men det er vel godt for både trafikmylder, sundhed og klima, hvis det kan få flere til at vælge cyklen fremfor bilen på arbejde? 

»Hensigten er fin. Jeg tror bare ikke, det er nogle sensorer, der kan fortælle om cykelstiens temperatur, der kommer til at batte noget. Der tror jeg mere på sikre cykelstier. Det er selvfølgelig en anden prisklasse, men jo flere småforsøg, jo færre penge er der til cykelstier,« siger Henrik Arens og tilføjer:

»Vi har så mange projekter i gang, at man ikke engang kan få en oversigt over det. Nogle gange er der selvfølgelig ting, der skal prøves af, men det kan også godt virke som om, der bare skal være projekter nok til projektmedarbejderne,« siger han. 

Skal evalueres

Forsøget er endnu ikke afsluttet. Men Teknik og Miljø oplyser, at forvaltningen forventer at evaluere projektet i løbet af foråret. 

»Vi har modtaget en masse god feedback fra tilmeldte borgere. Vi tager selvfølgelig alle input og læringer med, når vi evaluerer,« oplyser Teknik og Miljø i en mail til TV2 Østjylland.

»Vi kan se, at mange vælger bilen, når temperaturerne falder, og vi har en formodning om, at det skyldes bekymringen for glatte cykelstier. Men Aarhus skal være en cykelby hele året.«

»Derfor prøver vi at gå nye, innovative veje for at få aarhusianerne til at tage cyklen. Jeg håber, forsøget kan få cyklister til at fortsætte de gode vaner, selvom det bliver koldt, og altså ikke sætte sig bag rattet for bare at sidde i kø på vej ind mod byen,« sagde rådmanden i pressemeddelelsen.

For få

Adspurgt i dag mener rådmanden fortsat, at projektet henover vinteren har været fint, men flere skal med, hvis censorerne skal sidde der til næste vinter, for 1061 er for få..

»Jeg har først set tallene i dag, og jeg tænker helt klart, at skal vi fortsætte, skal vi have en bedre markedsføring for at få flere med,« siger Nicolaj Bang (K).

»Tanken er jo, at vi skal have flere til at cykle. Jeg kunne godt tænke mig, at vi gør en indsats for at få flere tilmeldt. 1061 er ikke tilfredsstillende,« lyder det fra rådmanden.

Hvorvidt pengene i stedet burde være brugt på cykelstier, vil Nicolai Bang gerne skyde ned.

»Vi er en kommune, hvor vi gerne vil forsøge os med nye tiltag. Jeg kan forstå, at spørgsmålet går på, om vi ikke skal bruge pengene på cykelstier. Jeg lavede en hurtig beregning, og vi kan få 30,5 meter cykelsti for det beløb.«

»Nu skal vi lige på den anden side af de sidste frostdage, og så laver vi en evaluering for at se, hvad det koster at fortsætte, om det er pengene værd, og om vi i så fald med en indsats kan få flere med,« siger Nicolai Bang.

Ingen garanti

På trods af sensorerne kan kommunen ikke love, at man ikke kan risikere at vælte på en glat cykelsti, selvom man har modtaget en cykel-opmuntrende sms og Vintertjeneste har saltet.

Kim Gulvad Svendsen, bylivs- og medborgerskabschef, Teknik og Miljø, minder om, at man altid skal køre efter forholdene.

»Det danske vintervejr er lunefuldt, og selvom vores Vintertjeneste har rigtig meget erfaring med at læse vejrprognoser og rykke ud, når det gælder, så kan vi desværre ikke garantere, at der ikke kan være glat enkelte steder. Ingen cyklister skal komme til skade i Aarhus Kommune, og derfor vil jeg også opfordre til, at man altid kører efter forholdene og sænker farten, hvis man bliver usikker på, om der er glat,« har Kim Gulvad Svendsen, bylivs- og medborgerskabschef, Teknik og Miljø, udtalt i en pressemeddelelse. 

Der er også lige den detalje, at der kun er sat sensorer i cykelstierne i retning mod Aarhus - ikke i den modsatte retning.

Det taler vi om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens østjyske tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.